Thematische beleggingskansen in de Metaverse: Meta-belegging

De metaverse biedt een nieuwe wereld van beleggingskansen op het gebied van sociale media, e-commerce, leren op afstand en werken.

Sylvie Sejournet, Senior Investment Manager & Anjali Bastianpillai, Senior Product Specialist Pictet Asset Management.

Zin om op een zwoele zomerdag met een oude vriend aan de oevers van de Seine te gaan lopen? Misschien is het winter en wonen jullie allebei niet in Parijs, maar dat hoeft je niet tegen te houden. Welkom in de wereld van de metaverse – het nieuwe fenomeen in de digitale wereld. De metaverse is waar de fysieke en digitale wereld samenkomen in virtuele en augmented reality (VR en AR). Het is een plek die een gevoel van nabijheid en onderdompeling biedt – een gedeelde virtuele omgeving die volgens ons in de volgende vijf tot tien jaar de opvolger van Internet 3.0 zal worden.

Afb. 1 - Meta-kansen

Pictet 1

Terwijl het afgelopen decennium volledig in het teken stond van digitalisering, zou het volgende wel eens rond de metaverse kunnen draaien. Het concept wint bijzonder sterk aan populariteit bij GenZ– de generatie die tussen eind jaren 90 en begin 2010 werd geboren en nu een derde van de wereldbevolking vertegenwoordigt. Echte digital natives zijn al vertrouwd met virtuele omgevingen via digitale streaming en social media-platforms zoals Instagram en Snapchat, maar ook via videogames zoals Fortnite en Roblox, waar ze eigen avatars kunnen bedenken en creëren.

Volgens onderzoek van Bloomberg zou de wereldwijde metaversemarkt tegen midden de jaren 2020 kunnen groeien tot ongeveer 800 miljard dollar (Afb. 1). Dat is een grote kans voor de digitale industrie – en voor wie daarin belegt. Zo groot eigenlijk dat het moederbedrijf van Facebook zijn naam heeft veranderd in Meta. De visie van het bedrijf op de metaverse van de toekomst omvat digitale avatars, VR-brillen en onderdompelende ervaringen via sociale netwerken, gaming en fitness, met extra monetisatiemogelijkheden via e-commerce.

Maar de metaverse is zeker geen 'one winner takes all'-model en niemand kan het alleen bouwen. Veel andere grote ondernemingen, waaronder Google, Microsoft en Apple, onderzoeken ook hoe ze hun productaanbod kunnen uitbreiden. De National Football League (NFL) heeft een virtuele winkel geopend binnen het Roblox-universum, terwijl Adobe werkt aan een nieuwe ontwerptool om gepersonaliseerde 3D-objecten in de virtuele wereld te creëren.

Interoperabiliteit

In grote lijnen zien we vier belangrijke gebieden die nodig zijn om toegang te krijgen tot de metaverse en die een sterk potentieel hebben voor verdere groei en ontwikkeling:

  • Hardware: VR-headsets en -brillen brengen ons in een onderdompelende driedimensionale digitale omgeving. Ondertussen hebben we met onze smartphones toegang tot AR, waar digitale graphics over de realiteit worden gelegd. Slimme AR-brillen en -headsets kunnen ons intussen met sensoren verbinden met de metaverse, hoewel ze minder geavanceerd zijn dan VR-headsets vanwege de complexiteit van de vereiste optische technologie.
  • Software: De virtuele wereld bestrijkt alle aspecten van menselijke activiteiten – waaronder socializen, winkelen, onderwijs en werken vanaf elke locatie – via softwaretoepassingen. Gaming en online entertainment bieden momenteel de beste ervaring in de metaverse met games zoals de virtuele werelden van Fortnite. Steeds vaker is er de mogelijkheid om de virtuele ervaring te spelen, te bouwen, te bezitten en geld te verdienen via in-game geld, virtuele goederen, kunst, vastgoed en meer.
  • Cloud: We hebben steeds krachtigere computers nodig (aangedreven door steeds geavanceerdere halfgeleiders) om de software te gebruiken die nodig is om de metaverse in te gaan. Datacenters zijn ook essentieel en de grootste datacenterproviders zijn ook goed geplaatst voor technologische vooruitgang in de metaverse.
  • Infrastructuur: Een betere werking van onze netwerken, een grotere bandbreedte en een verminderde latentie zullen de betrouwbaarheid van de metaverse en vooral de interoperabiliteit verhogen. Interoperabiliteit vereist dat bedrijven hun platformen openstellen voor onder meer Meta, Microsoft of Apple, in plaats van een reeks digitale ommuurde tuinen te hebben.

Boost dankzij de pandemie

Hoewel VR-technologie aanvankelijk zijn vroege belofte niet nakwam, kreeg de metaverse een nieuw leven door de Covid-19-pandemie. De zowat 3,9 miljard mensen die gedwongen thuis moesten blijven, gingen bijna van de ene op de andere dag digitaal voor entertainment en om te socializen, winkelen, werken en sporten. Dat viel samen met nieuwe technologische ontwikkelingen. VR/AR stelde mensen in staat om verbinding te maken, met behulp van technologie om een groter gevoel van nabijheid en onderdompeling te bieden in vergelijking met gewoon kijken naar een website of communiceren via een smartphone.

Afb.: 2 – Meer dan games

Pictet 2

Wereldwijd stegen de uitgaven voor VR- en AR-headsets in 2020 met ongeveer een kwart, tot zo'n 12 miljard dollar.1 En dat is nog maar het begin. Op basis van schattingen van de industrie zou het samengestelde jaarlijkse groeipercentage (CAGR) voor deze technologie volgens Citi Research stijgen tot 40-50 procent tussen 2020 en 2025.

Dat zou op zijn beurt een grote boost zijn voor e-commerce. Volgens de VR/AR Association besteedt de detailhandel nu al meer dan 1 miljard dollar per jaar aan VR- en AR-oplossingen en de uitgaven zijn met 240 procent per jaar gestegen.

De aantrekkingskracht van VR- en AR-technologieën voor de detailhandel komt voort uit de mogelijkheid om producten op een scherm realistischer te maken met afbeeldingen die kunnen worden geroteerd, vergroot en interactief kunnen worden ervaren. Traditionele retailers, zoals Macy's en Adidas, verkennen steeds vaker het potentieel van virtuele kleedkamers. Andere opties zijn virtuele testritten van auto's en previews van vakantieverblijven.

Daarnaast leidt de metaverse ook tot nieuwe soorten niet-tastbare producten die alleen waarde hebben in de digitale wereld. De populairste zijn non-fungible tokens (NFT's) – digitale activa die foto's, video's en audiobestanden kunnen bevatten.

Om dat allemaal echt succesvol te maken, is een verbeterde digitale infrastructuur cruciaal. De technologie vereist een hogere bandbreedte (de hoeveelheid data die over een bepaalde tijd kan worden verzonden), een lage latentie en een hoge betrouwbaarheid. De toenemende eisen van metaverse-gerelateerde apparaten kunnen innovatie en investeringen op dit gebied aanmoedigen.

De grootste uitdaging is interoperabiliteit. Om naadloos van de ene naar de andere wereld te kunnen springen en dezelfde virtuele identiteit te behouden, ongeacht in welke wereld we ons bevinden. Platformoverstijgende interactie tussen consoles en pc's werkt al en bestaat als proof of concept.

Wij zijn van mening dat alles bijdraagt tot een breed scala aan digitale beleggingsmogelijkheden. Sectoren als e-commerce, gaming, sociale media, e-health en fitness, online onderwijs, online entertainment en werkplatforms zouden moeten profiteren van de uitbreiding van de metaverse en zouden de monetisatie moeten verbeteren door betere retentiepercentages, gebruikerservaring en klantloyaliteit.

De digitalisering van onze wereld lijkt nog maar net te beginnen. Door te beleggen in de metaverse kunnen we deel uitmaken van de transformatie.

[1] IDC Worldwide Augmented and Virtual Reality Spending Guide https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS47012020