Succesvol inspringen op Valentijn: 7 tips

Valentijnsdag

14 febuari is het weer zover. Mensen gaan hun valentijn weer verrassen met cadeaus om hun liefde te uiten. Voor veel ondernemers betekent dit een kans om meer omzet te draaien. Wil je succesvol inspringen op Valentijn, dan is het goed om de onderstaande tips te lezen. Ook als je producten wellicht minder relevant zijn voor de romantiek.

Tip 1: Maak een keuze

Ten eerste is het goed om stil te staan bij wat Valentijn voor je klanten betekent. Wanneer je uitsluitend aan de zakelijke markt levert, heeft Valentijn minder betekenis. Kun je echter op een creatieve manier het fenomeen verwerken in je reclamecampagne, dan kun je er dus wel voordeel mee hebben. Maak daarom een keuze of je wel of niet mee gaat doen.

Tip 2: Ken de doelgroep

Als je Valentijn gaat gebruiken om meer omzet te genereren, moet je de doelgroep kennen. En vergis je daar niet in. Want juist de jeugd lijkt er minder mee bezig dan de mensen tussen de 20 en 40 jaar. Uiteraard zijn er mensen tussen de 10 en 100 jaar die wat voor hun Valentijn willen doen. Maar zorg dat je producten aantrekkelijk gebracht worden bij jouw doelgroep.

Tip 3: Weet wat Valentijn is

De juiste doelgroep vind je eenvoudiger als je weet wat Valentijn is. De oorsprong is een christelijke feestdag ter ere van de heilige Valentinus. Later is de combinatie gemaakt met de verboden liefde. Valentijnsdag is in de 20e eeuw veranderd in een dag waarop geliefden elkaar cadeaus geven om de liefde te bewijzen of te bevestigen. Valentijnscadeaus voor hem en haar zijn sindsdien populair in grote delen van Europa en de VS.

Tip 4: Maak reclame

Als je tijdens Valentijnsdag een winkel vol cadeaus hebt, zijn klanten belangrijk. Daarom moet je vooraf reclame maken. Zorg dat in de week voor 14 februari al een folder of advertentie bij de potentiële klanten terecht komt. Maak tevens gebruik van sociale media om af te tellen naar Valentijnsdag.

Tip 5: Speel in op trends

De trends zijn niet ieder jaar hetzelfde. Hoewel het thema om liefde en geliefden gaat, zijn de uitingen verschillend. Het ene jaar is bijvoorbeeld chocola meer in trek. Een ander jaar gaat het meer om mode of zelfs erotiek. Zorg dat je weet wat voor jouw branche geldt. Deze informatie kun je vragen aan de brancheorganisatie.

Tip 6: Pas je openingstijden aan

Houd er rekening mee dat je winkel wellicht wat langer open moet zijn. Want je kunt bijvoorbeeld eerder opengaan om vroege vogels (met korting) binnen te halen. Maar ook langer openblijven voor de mensen die op het laatste moment nog wat willen kopen voor hun partner of geliefde. Zorg wel dat de gewijzigde openingstijden vooraf duidelijk met de doelgroep gecommuniceerd zijn.

Tip 7: Kleed je winkel of webshop aan

Naast de reclame buiten je bedrijf is het binnen je winkel of op je webshop belangrijk om aan te sluiten. Het hoeft niet veel moeite te zijn om wat versiering toe te voegen. Bij Valentijn horen nu eenmaal hartjes en rode en roze kleuren. Laat je inspireren door style adviezen of huur een styliste in voor goed advies.

Succesvol inspringen op Valentijn is een grondige voorbereiding. Op de dag zelf heb je immers alleen veel bezoekers als je ze van tevoren hebt geïnformeerd. Zorg dat je op de dag zelf, voldoende voorraad, personeel en tijd hebt.