Inflatie: Marges verhogen niet langer aan de orde, ze in stand houden wordt de uitdaging

Door Thomas Planell, Beheerder - Analist bij DNCA

De Franse presidentsverkiezingen zijn achter de rug, nu kunnen de beleggers hun aandacht richten op het resultatenseizoen. Op het menu dit kwartaal, een verwachte omzetstijging van ruim 7 % voor genoteerde Europese bedrijven. Bij Nestlé bijvoorbeeld, krijgt de organische groei een boost door de prijsstijgingen in de rekken. Maar CEO Mark Schneider pleit voor behoedzaamheid: “de marges verhogen is niet langer aan de orde, ze in stand houden wordt de uitdaging, waarbij aan de consument een zo redelijk mogelijke prijsstijging moet worden doorgerekend.”

De grondstoffenprijzen gaan door het dak, de logistieke kosten pieken, de lonen beginnen de eerste tekenen van opwaarts druk te vertonen: verwacht wordt dat de uitgavenposten van de bedrijven dit jaar over de hele linie zullen stijgen. Meer dan de dynamiek van de inkomsten, zal de veerkracht van de operationele marge de maatstaf zijn om het kaf van het koren te scheiden. In combinatie met de gestegen rendementen van obligaties (de snelste van de voorbije twintig jaar), zet dit criterium voor winstgevendheid beleggers ertoe aan te hoge waarderingen te mijden. De zoektocht naar groei tot elke prijs van de jaren 2020 en 2021 zou dus wel eens plaats kunnen maken voor een periode van redelijkheid. Het is moeilijk te zeggen of dit de voorbode is van markten die zich aanpassen aan het recessierisico of het begin van een tijdperk van fors gematigde beurswaarderingen.

In afwachting maakt de duik met 40 % van Netflix duidelijk hoe brutaal deze reality check wel kan zijn. De streaminggigant kondigde aan dat het aantal abonnees krimpt en verwijst daarbij naar de toenemende concurrentie in zijn sector. Wat Netflix er vergeet bij te zeggen is dat in het Verenigd Koninkrijk, waar de inflatie hoge toppen scheert, recentelijk zo’n 1,5 miljoen VOD-abonnementen werden opgezegd: een record.

De Britse gezinnen voelen de inflatie knagen aan hun koopkracht en beginnen te besparen op hun uitgaven. Snijden in het aantal abonnementen is daarbij de eerste reflex. De inflatie verspreidt zich als een virus, met onverwachte bijwerkingen. Met gemiddeld 15 abonnementen per huishouden in de Verenigde Staten, zouden ook heel wat digitale bedrijven, op het eerste gezicht immuun voor inflatie, toch het slachtoffer kunnen worden van dit syndroom, de zogenaamde subscription fatigue …