Free Trade Agreement is het nieuwe gezicht van protectionisme

Het aantal vrijhandelsovereenkomsten (free trade agreements, FTA) zal het komende decennium sterk toenemen, aldus Regina Abrami van de Harvard Business School. Volgens Abrami wijst de toenemende populariteit van de FTA`s op de stiekeme come-back van protectionisme.

Al sinds de jaren negentig zijn FTA`s politiek geaccepteerde instrumenten waarmee landen ondernemingen binnen de landsgrenzen bevoordelen. Vandaag de dag is protectionisme niet alleen not done, het is ook niet praktisch - ieder land is immers afhankelijk van importen en verre afzetmarkten.

Nu de crisis overheden dwingt tot grote investeringen en kapitaalinjecties, kunnen die overheden niet al te zeer de vrije handel propageren die verantwoordelijk wordt gehouden voor werkloosheid en afnemende concurrentiekracht van een land. En dus grijpen veel landen terug op de FTA. Een FTA stelt een land in staat een voorkeursbeleid te voeren zonder van protectionisme beschuldigd te kunnen worden.

Vooral China, dat de VS en Europa als afzetmarkt zag verdwijnen, heeft baat bij FTA`s. FTA`s stellen China immers in staat de import te stimuleren in sectoren die het nationaal belang dienen zonder binnenlandse sectoren te verzwakken waarin de Chinese overheid dominant wil blijven.

Gebaseerd op: Harvard Business Review (juli/augustus 2009)

© Newsselect 2009