Wie zijn de winnaars en verliezers van de aswolkcrisis?

Terwijl het luchtverkeer van een voorlopige schorsing van het vluchtverbod profiteert om gestrande Belgen terug huiswaarts te vliegen, komen nu een aantal bedrijven in de problemen omdat ze de afgelopen week amper bevoorraad werden. Zo zou de productie bij Volvo Cars in Gent vanaf deze namiddag in de problemen komen omdat elektronische onderdelen, die normaal uit Bangkok en Mexico worden ingevoerd, ontbreken.

Er zijn nog slachtoffers in de autosector. BMW legt 3 fabrieken in Duitsland gedeeltelijk stil en produceert dagelijks 7.000 auto's minder dan normaal. Daimler anticipeert soortgelijke problemen indien het vluchtverbod nog langer aanhoudt en ook Nissan moest zijn productie noodgedwongen met 2.000 wagens per dag inkrimpen.

In Tongeren zet schoenenfabrikant Ambiorix de productie stil omdat geen leder meer uit India aankomt. Vishandel Marine Harvest Pieters in Brugge kampt met een tekort aan uit Island geïmporteerde kabeljauw, schelvis en roodbaars.

Touroperator TUI AG verliest dagelijks 5,5 tot 6,5 miljoen euro; de Britse luchthavenuitbater BAA verliest een soortgelijk bedrag en Aéroports de Paris, dat de luchthavens van Orly en Charles de Gaulle uitbaat spreekt van een dagverlies van 4 tot 5,4 miljoen euro.

Elke dag dat niet of minder wordt gevlogen, worden 900.000 tot 2 miljoen vaten olie niet afgenomen; Lufthansa heeft een contract voor oliebevoorrading voorlopig stilgezet wegens force majeure: de oliestocks zitten overvol.

Keniaanse bloemenexporteurs zien elke dag 2 miljoen dollar aan hun neus voorbijgaan.

Indien het vliegverbod nog 10 dagen aanhoudt in Duitsland, Rusland en het VK, zal Cyprus deze maand 50 tot 60.000 toeristen minder verwelkomen dan een jaar eerder.

Luxemerk Salvatore Ferragamo, dat 130 tax-free winkels uitbaat in luchthavens wereldwijd, meldt een dramatische afname van de verkopen, terwijl World Duty Free , dat 87 winkels in 21 Britse luchthavens uitbaat zegt miljoenen ponden te zijn verloren sinds vorige donderdag.

Wie goed vaart bij de luchtvaartban zijn technologiebedrijven die actief zijn in videoconferencing. Kantooruitbater Regus meldt een toename van 18% in vergelijking met de dagen vóór het vliegverbod. Ook autoverhuurbedrijf Avis meldde een stijging van 10% in het aantal grensoverschrijdende autoverhuren.

Het Formule 1-circus met zo'n 1.000 piloten, technici en officials, zit nog altijd vast in Shangai; de wagens zelf zitten vast in Europa.

De stad New York berekende dat 250 miljoen dollar omzet is verloren gegaan omdat 12.000 Europeanen niet tot in de VS zijn geraakt.

De allergrootste verliezers blijven uiteraard de vliegtuigmaatschappijen: volgens IATA kost de aswolk hen 200 miljoen dollar per dag dat niet wordt gevlogen.

Express.be