De waarde van de financiële merken kende twee jaar geleden een zware terugslag, maar heeft het voorbije jaar een heropleving gekend. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Millward Brown. De onderzoekers stellen dat de waarde van de honderd grootste merken ter wereld het voorbije jaar met 4 procent is gestegen tot meer dan 2 triljoen dollar. Eileen Campbell, chief executive van Millward Brown, voert aan dat merken een grotere veerkracht hebben dan de economie. Ze voegt er aan toe dat de waarde van de merken zich ook sneller herstelt nu de economische recessie aan het wegebben is. Er wordt daarbij op gewezen dat de merkenindex van BrandZ de voorbije vijf jaar met 18,5 procent is gestegen, terwijl de economische portfolio van Standard & Poor's tijdens diezelfde periode met 11,5 procent is gedaald.
"De merkwaarde van de financiële instellingen kende twee jaar geleden weliswaar een terugval met 11 procent, maar liet met een groei van 12 procent het voorbije jaar een duidelijke heropleving noteren," benadrukt het magazine Advertising Age. "Merken zoals
HSBC Holdings en
Barclays , die geen beroep deden op overheidssteun, zagen hun waarde het voorbije jaar opnieuw met respectievelijk 23 procent en 20 procent toenemen. Ook de grote kredietkaartenbedrijven
Visa en MasterCard zagen hun merkwaarde het voorbije jaar met meer dan 50 procent stijgen. De sector deed het voorbije jaar immers bijzonder goed, onder meer omdat de consument tijdens de economisch recessie van zijn bankkaarten gebruik maakte om zijn bestedingen en schulden te beheren."
Bier, technologie en fastfood waren volgens Millward Brown de enige andere categorieën die het voorbije jaar een groei lieten optekenen. "Bovenaan in de top honderd staan meer bedrijven uit de technologiesector dan uit een andere economische categorie," merken de onderzoekers op. "In zijn geheel kende de technologiesector een groei met 6 procent. Met een waarde van 114,26 miljard dollar, is
Alphabet het meest waardevolle merk van de wereld. Dat is een stijging met 14 procent tegenover het jaar voordien.
IBM kende een stijging met 30 procent tot 86,38 miljard dollar en
Apple liet een toename met 32 procent tot 83,15 miljard dollar optekenen." De biersector kende een stijging met 10 procent, met als grote winnaars Bud Light (22 procent) en Budweiser (18 procent). Met een terugval van 15 procent blijft de autosector volgens Millward Brown het grote probleemkind. (MH)
Express.be