Beleggingsfondsen verkennen voorzichtig sociale media

Beleggingsfondsen verkennen voorzichtig de wereld van de sociale media. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Corporate Insight. Daarbij wordt opgemerkt dat ongeveer 46 procent van de fondsen actief zijn in sociale media. Er wordt aan toegevoegd dat het gebruik van sociale platformen twee jaar geleden weliswaar nog onbestaande was, maar toch is de kloof met banken en kredietkaart-bedrijven, waar sprake is van een activiteit van 76 procent, nog altijd bijzonder groot.

"De beleggingsfondsen hebben zich in het begin bijzonder terughoudend opgesteld tegenover sociale media, maar toch beginnen platformen zoals Twitter, Facebook en Youtube steeds meer te gebruiken voor hun klantenservice, het uitbouwen van merktrouw en het voorlichten van investeerders," aldus de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. "Die terughoudendheid is ook begrijpelijk, want deze fondsen kunnen niets publiceren wat volgens regulatoren misleidend of ongeschikt zou kunnen zijn."

De krant voegt er aan toe dat het karakter van de sociale platformen zich niet ook altijd leent voor het type berichten dat deze fondsen hebben te melden. "Maar sociale media laten fondsen toe om hun intellectueel kapitaal te delen, terwijl tevens het merk van het fonds wordt ondersteund," merkt Bill Finnegan, directeur retail marketing bij MFS Investment Management, op. "Maar het gaat wel om een heel andere sector dan de gewone consumptieproducten, met een heel specifiek publiek en een bijzonder gericht onderwerp."

Een aantal fondsen hebben wel interactieve financiële games opgezet op onder meer Facebook . Amy Dobra, marketing-verantwoordelijke bij Vanguard, geeft toe dat ervoor gezorgd moet worden dat de conversatie niet al te lichtvoetig wordt. "Maar anderzijds blijken grenzen in deze communities te vervagen," merkt ze op. "Terwijl er op het ene ogenblik over investeringsmogelijkheden wordt gepraat, wordt er het volgende moment gediscussieerd over de beste pizza van de stad."

Express.be