Weinig vertrouwen in bedrijven uit groeimarkten

Merken uit groeimarkten hebben het nog altijd moeilijk op te tornen tegenover negatieve percepties in landen zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Edelman bij consumenten uit de hogere inkomenscategorieën in drieëntwintig landen. Daarbij wordt opgemerkt dat slechts 35 procent van de respondenten zegt vertrouwen te hebben in Russische bedrijven, gevolgd door China (39 procent), Brazilië (40 procent), India (42 procent) en Zuid-Korea (44 procent).

Duitse bedrijven genieten daarentegen het vertrouwen van 76 procent van de consumenten. Duitsland voert daarmee de rangschikking aan, gevolgd door Canada (75 procent), Zweden en Zwitserland (73 procent). Verder volgen Groot-Brittannië en Japan (69 procent), de Verenigde Staten (64 procent), Frankrijk (63 procent). Italië haalt nog een score van 50 procent. Edelman stelt dan ook dat de bedrijven uit groeimarkten inspanningen moeten doen om de perceptie bij de wereldwijde consument te verbeteren.

Er wordt wel opgemerkt dat de percepties over de groeimarkten wel verbeteren. De scores van Chinese en Zuid-Koreaanse bedrijven zijn immers met 5 procent gestegen tegenover het jaar voordien, gevolgd door Brazilië (4 procent) en India (3 procent). Edelman voegt er aan toe dat het vertrouwen in deze ondernemingen ook hoger ligt in de groeimarkten dan in de geïndustrialiseerde wereld. Opgemerkt wordt onder meer dat 75 procent van de consumenten in Indonesië zeggen vertrouwen te hebben in Chinese bedrijven.

Ook in de Verenigde Arabische Emiraten (74 procent), Mexico (73 procent), Brazilië (53 procent) en Argentinië (52 procent) zegt een meerderheid van de respondenten Chinese bedrijven te vertrouwen. "Maar vooral in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Polen, Canada, Australië en Zweden blijft er volgens Edelman weinig waardering voor Chinese ondernemingen," aldus het webmagazine Warc.com.

Express.be