Midden-Oosten belangrijkste groeimarkt voor retail

De retailverkoop in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) is het voorbije jaar met 13,2 procent gestegen. Daarmee is het MENA-gebied de enige regio in de wereld waar de sector een dubbelcijferige groei heeft kunnen laten optekenen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Deloitte. Er wordt opgemerkt dat de opkomende markten de meest groeikansen bieden voor de verkopers van consumptiegoederen, met het Midden-Oosten als belangrijkste motor.

"Hoewel de wereldwijde economie zich aan het herstellen is, zit die heropleving vooral geconcentreerd in de opkomende markten, waar vaak snel stijgende consumentenbestedingen worden opgetekend," merken de onderzoekers op. "In het Midden-Oosten kunnen een aantal opkomende markten worden opgemerkt die voldoen aan de criteria van sterke groeivooruitzichten en veelbelovende demografieën." Daarbij werd onder meer gewezen naar Egypte en Turkije.

"In het rapport wordt erop gewezen dat meer dan 11 procent van de 250 grootste retailers van de wereld in het MENA-gebied zijn gevestigd," aldus het webmagazine Arabianbusiness.com. "Hoewel handel en toerisme in de regio tijdens de financiële crisis een gevoelige klap hebben gekregen, blijft de Golfregio een sleutelmarkt voor retailers. Uit eerdere rapporten bleek al dat alleen Londen meer wereldmerken telt dan Dubai. Meer dan de helft van de driehonderd grootste retailers van de wereld heeft een aanwezigheid in Dubai."

Express.be