Mediabestedingen toegenomen

De mediabestedingen zijn in het eerste kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar wereldwijd met 8,8 procent toegenomen tot 118 miljard dollar (83 miljard euro). Dat heeft marktonderzoeker Nielsen woensdag bekendgemaakt.

Adverteerders hebben vooral meer geadverteerd op televisie en bleven investeren in groeiende markten als Azië en Latijns-Amerika. De mediabestedingen aan dagbladen kregen echter een nieuwe klap te verduren en daalden meer dan 10 procent, aldus Nielsen.

De mediabestedingen in de Verenigde Staten, internationaal de grootste markt, klommen in de afgelopen periode met 5,9 procent tot 27 miljard dollar. Volgens de onderzoekers kijken de Amerikanen meer televisie dan ooit.

In West-Europa daalden de bestedingen in het eerste kwartaal met -1,6 procent. De opkomende markten in Asia-Pacific en Latijns-Amerika waren de stuwende kracht achter de internationale groei in het eerste kwartaal met groeipercentages van respectievelijk 12,4 en 11 procent, stelt het bureau.

ANP