Chinees bedrijfsleven kent geen glazen plafond

In China is er geen sprake van een glazen plafond. Dat zegt Kitty Lun, voorzitter en chief executive van de Chinese divisie van de reclamegroep Lowe, tegenover het webmagazine ThoughtFul China. Terwijl vrouwen in de Amerikaanse reclamesector slechts 15 procent van de topkaders uitmaken, loopt dat volgens Lun in China op tot meer dan één derde. Wanneer men alle Chinese reclamebureaus en mediagroepen zou bekijken, zouden vrouwen volgens Lun bij de chief executives en managing directors zelfs wellicht in de meerderheid zijn.

"Ik ervaar in China geen glazen plafond," merkt Kitty Lun op. "Buiten China wordt er nog altijd een barrière opgemerkt. Op internationale conferenties voel ik mij behoorlijk eenzaam als één van de weinige Aziaten en vrouwen in de zaal. Maar er is duidelijk een verandering op komst, vooral met de toenemende invloed van China." Het webmagazine voert aan dat in Azië alleen Thailand meer vrouwen in management-posities heeft dan China. In Japan en Zuid-Korea zou dat aandeel minder dan 10 procent bedragen.

"Het gebrek aan vrouwelijke managers in Japan en Zuid-Korea heeft voor die landen een belangrijke barrière opgeworpen om talentvolle vrouwen uit China en andere Aziatische regio's aan te trekken," merkt ThoughtFul China nog op. WeiWei Chen, voorzitter en chief executive van de reclamegroep Leo Burnett in Shanghai, voegt er aan toe dat er voor vrouwen binnen Japanse bedrijven geen carrièremogelijkheden zijn weggelegd.

Express.be