Strijd in automotive

Na hoge volumes in 2011 moet de personenautomarkt haarmeerdere erkennen in zwakke economische omstandigheden. Krimp is dit jaaronvermijdelijk. Fabrikanten voeren hun inspanningen op door vaker en sneller nieuwe modellen te introduceren. Media uitgaven worden opgevoerd. Prijzen en marges staan onder druk. Dealers concentreren zich meer en meer op hun werkplaatsactiviteiten om het hoofd boven water te houden. Ook hier ontvouwt zich een strijd.

Moeizaam begin 2012

Na een qua aantallen uitzonderlijk 2011,komt het verkoopjaar 2012 wat moeilijker uit de startblokken. In de eerste maanden van dit jaar lijkt de teruglopende economie toch meer grip te krijgen op de registratie aantallen. In januari was er volgens cijfers van RAI en BOVAG een verlies van 6%, gevolgd door een sterkere daling van 10% in februari. In maart (-7%) werd gestrooid met kortingen om het eerste kwartaal toch nog enigszins op te krikken. De branche verweert zich scherp tegen lagere volumes door, naast kortingen, vol in te zetten op nieuwe modellen en meer te adverteren.

Opleving 2e kwartaal door belastingwijzigingen

Het tweede kwartaal zal hoogst waarschijnlijk een opleving kennen door aanscherpingen in de autobelastingen per 1 juli. Het loont in veel gevallen voor zowel particulieren als leaserijders nog voor die datum een eventuele nieuwe auto te registreren. Een sterke daling in de tweedehelft van het jaar lijkt vervolgens onvermijdelijk. De particuliere markt blijft zwak. Consumenten zijn voorzichtig met grote uitgaven. Ook de zakelijke markt zal vermoedelijk na juni terugvallen. ING Economisch Bureau houdt daarom vast aan haar raming van 475.000 nieuw geregistreerde personenauto’s in2012.

Werkplaats steeds belangrijker voor dealer

Gezien de enorme concurrentie in de krimpende markt voor personenauto’s en de druk op de marge verleggen veel dealers hun focus naar aftersales (reparatie en onderhoud). De traditionele winstmaker van het dealerbedrijf, de werkplaats, moet haar reputatie meer dan ooit waarmaken. Om het potentieel van de werkplaats te verhogen richten veel dealers zich niet enkel meer op jonge auto’s van hun eigen merken. Door merkoverstijgende (universele) concepten neer te zetten probeert men nu ook eigenaren van vreemde merken en veelal wat oudere auto’s de werkplaats binnen te trekken.

Strijd neemt toe

In de gang naar universele werkplaatsconcepten zullen dealers de strijd aan moeten gaan met de vele onafhankelijke garages en ketens in Nederland. Marinusvan der Meer, sectormanager Automotive bij de ING: “De concurrentie tussen werkplaatsen zal de komende jaren toenemen. Autobedrijven zullen goed namoeten denken hoe zij zich op dit vlak gaan onderscheiden van anderen. Zeker in het dealerbedrijf vindt een cultuuromslag plaats en komt de focus te liggen op uitbreiding en behoud van klanten voor de werkplaats. De verkoop van een auto is slechts het begin van een lange en loyale relatie tussen klant en autobedrijf.”