Particuliere autokoper haakt af

Terwijl de zakelijke markt de afgelopen maand zorgde voor spectaculair hoge autoverkopen, lijkt de particuliere koper af te haken. Stijgende kosten voor het gebruik van auto’s en de aangekondigde afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding leiden ertoe dat particulieren een afwachtende houding aannemen. Autobedrijven zullen het daardoor in de tweede helft van het jaar moeilijk krijgen.

Particulieren nog maar 1/3e markt nieuwe auto’s

Cijfers met betrekking tot registraties van nieuwe personenauto’s laten zien dat de particuliere markt gedurende de 1e helft van 2012 met 15,5% daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen waren particuliere kopers nog goed voor ruim 43% van de markt. Hun aandeel is nu gedaald tot 36%. In 2010 lag dit percentage nog op 48%.

Zelfs in juni, de laatste maand voordat wijzigingen in autobelastingen veel auto’s duurder maakten, waren particuliere kopers moeilijk te verleiden tot aanschaf. Van de 76.812 geregistreerde nieuwe auto’s in juni (+52% vs. jun’11) gingen er 51.980 naar zakelijke afnemers (+84%) en slechts 24.832 naar particulieren (+11%). Omdat veel zakelijke registraties naar voren zijn gehaald en de particuliere vraag zwak is zal de tweede helft van het jaar een sterke terugval kennen. ING Economisch Bureau handhaaft haar verwachting van 475.000 nieuwe personenauto’s in 2012 (-14,6% vs 2011).

Moeilijke periode automotive sector

Niet alleen kopen particulieren minder nieuwe auto’s. Ook de occasionmarkt heeft te maken met terughoudendheid onder consumenten. Er worden minder occasions verkocht en prijzen dalen. Daarnaast loopt ook de vraag in de werkplaats terug. Omzet en winst van autodealers komen door deze ontwikkeling verder onder druk te staan. In 2011 daalde volgens BOVAG Autodealers het gemiddelde rendement al van 1,34% naar 0,78%. Een verdere terugval lijkt onvermijdelijk.

Kosten automobiliteit steeds hoger

De dalende particuliere vraag in automotive lijkt vooral samen te hangen met steeds hogere kosten voor automobiliteit. De afgelopen jaren hadden particulieren al te maken met forse stijgingen van onder meer de motorrijtuigenbelasting (MRB) en brandstofprijzen. Ook de in het Kunduz-akkoord aangekondigde afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding zal leiden tot hogere lasten. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau Ecorys in opdracht van de ANWB verliest de gemiddelde werknemer met een privéauto door deze maatregel 65 à 80 euro aan maandelijkse netto inkomsten. Eigenaren van zeer zuinige auto’s moeten daarnaast ook nog rekening houden met het al eerder aangekondigde einde van de vrijstelling van MRB in 2014.