5 Favoriete ‘luxe’-aandelen van Candriam

Op de beurs heeft de sector van de luxegoederen een moeilijke periode achter de rug. Sinds het begin van dit jaar doet ze het namelijk ongeveer 10% minder goed dan de brede markt. Ondanks de onzekere macro-omgeving, verdienen sommige structurele groeiaandelen in de luxesector toch bijzondere aandacht. Tegelijk bieden ze, door hun relatief zwakkere beursprestatie, een interessant instapmoment voor de belegger op middellange termijn.

Carolinedetroyer
Caroline de Troyer

De resultaten van het tweede kwartaal 2014 stelden enorm teleur. De omzetgroei kwam abrupt tot een stilstand en dit resulteerde in een significante neerwaartse herziening van de winst per aandeel. De vergelijkingsbasis van de cijfers voor het derde kwartaal leken op het eerste zicht makkelijker haalbaar en deden tegelijk hopen op een licht herstel van de organische groei. Maar recente bedrijfsresultaten tonen aan dat dit vooralsnog niet aan de orde is.

In Zuidoost-Azië wegen de politiek opgelegde anticorruptie maatregelen op de consumptie van luxegoederen en de politieke en sociale instabiliteit in Hongkong hebben een negatief effect op de markten. De impact op de verkoop was des te groter met de manifestaties die plaatsvonden tijdens de ‘Golden Week’ (Chinese nationale feestdag van 1 tot 5 oktober), de shoppingsperiode bij uitstek voor Chinese toeristen.

In Europa herstelt de consumptie van luxegoederen vooralsnog niet of nauwelijks. De uitgaven van de toeristen stagneren en Japan blijft erg volatiel na de recente valutabewegingen en de verhogingen van het BTW tarief. Enkel in de Verenigde Staten blijft het niveau bevredigend.

Analisten verwachten dat de sector zal uitkomen op een groei van 5% in 2014 (in vergelijking met 7% in 2013) met voor het eerst een vermoedelijke daling in China van ongeveer 1%. De sector van de luxegoederen zal in de komende 3 jaar vermoedelijk met 4% tot 6% blijven groeien.

Luxottica

Luxottica is wereldleider op vlak van de productie en verkoop van luxe brillen. De Italiaanse groep verdeelt zijn producten via meer dan 6.350 verkooppunten wereldwijd. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt ook monturen en zonnebrillen van een eigen merkenportefeuille (Ray-Ban, Oakley,…) of via licenties (D&G, Prada, Polo Ralph Lauren ,…). Die portefeuille van meer dan 45 merken in het midden- of hogere gamma is uniek in de sector. Dankzij de sterk verticaal geïntegreerde organisatie produceert de onderneming kwaliteitsbrillen tegen lage productiekosten, de hoogste operationele marges in de industrie oplevert. Luxottica profiteert ook sterk van de groei op de oogheelkundige markt (3-4% per jaar), zowel in de meer mature regio’s (vergrijzing van de bevolking, trading up naar meer complexe modellen, …) als in de opkomende markten (expansie van de middenklasse en de aantrekkingskracht van luxeproducten, …). De recente koersdaling als gevolg van de verandering van het management biedt volgens ons een interessante mogelijkheid om een positie op te bouwen.

Richemont

Richemont is in omzet ’s werelds tweede grootste luxegroep, na LVMH . Horloges en juwelen vertegenwoordigen meer dan driekwart van de verkoop. Het bedrijf beschikt over een belangrijke portefeuille van bekende merken (onder meer IWC, Piaget, Vacheron Constantin en Cartier). De groep kan blijven terugvallen op een aanzienlijke groei van de juwelenmarkt (30% van de omzet), momenteel met voorsprong het meest dynamische sub-segment in de sector van de luxegoederen.

Naast een sterke pricing power en aanwezigheid in Azië, genereert het bedrijf ook aanzienlijk meer cash dan het gemiddelde van zijn sectorgenoten. Richemont kan ook zijn netwerk van verkooppunten nog aanzienlijk uitbreiden. Hoewel de markt bezorgd was over de groeicijfers van de Cartier-horloges, bleven de voorraden onder controle (naar schatting 155 dagen voor Richemont ).

Swatch

De Swatch groep is aanwezig in alle segmenten van de horlogemarkt, van low-end tot premiummerken. Bovendien produceert ze niet alleen afgewerkte horloges, maar is ze ook een van de belangrijkste producenten van horlogeonderdelen. Als marktleider levert ze haar producten zowel aan Zwitserse als internationale horlogemakers. De vertegenwoordiging van de groep in het midden gamma bedraagt ongeveer 30% van de omzet, hoofdzakelijk via de merken Tissot en Longines. Op middellange termijn zullen deze merken de groep onder meer toelaten te profiteren van de expansie van de middenklasse in China (momenteel 38% van de omzet). De vertraging van de horlogeverkoop heeft dit jaar op de beurskoers van het aandeel gewogen. Het management stuurt nu aan op een omzetgroei van 2% tot 6% voor 2014 (1% tot 5% voor de Zwitserse horloge-industrie). De lancering van de Apple Watch begin 2015 wordt ook als een risico aangegeven door sommige analisten. Wij zijn echter van mening dat het risico en de impact voor Swatch beperkt blijft.

Yoox

Yoox is een wereldwijde e-commercepartner voor grote luxe merken in mode en design, en marktleider met zijn online multi-merkenwinkels (yoox.com, shoescribe.com) en talrijke mono-merkensites (armani.com, zegna.com, ….). Het bedrijf beschikt over logistieke centra in Europa, de Verenigde Staten en Azië en verdeelt producten in meer dan 100 landen in de wereld. De luxe sector ontwikkelde relatief laat e-commerce platformen, maar Yoox was in 2000 één van de pioniers in dit segment.

Vandaag is het een van de meest dynamische zakenmodellen met een geschatte groei van 25 tot 30% per jaar. Yoox is een innovatief bedrijf en is steeds op zoek naar de meest geavanceerde technologieën. Onlangs breidde het zijn activiteiten in China uit en sloot een partnership met Kering wat zijn positie als bevoorrechte partner in de luxe sector versterkt. Yoox biedt een mooi groeipotentieel gecombineerd met een sterke winst- en kasstroomgeneratie. Door zijn unieke positionering ondervindt het bedrijf aanzienlijk minder concurrentie dan andere internetspelers die eerder actief zijn in het ‘mass market’-segment.

BMW

Als constructeur van premiumauto’s, is BMW , sterk gepositioneerd in de autosector. Dit jaar waren de nieuwe Mini en de 2 Reeks Active Tourer de belangrijkste lanceringen. De dynamiek van nieuwe producten zal vanaf volgend jaar versnellen met de lancering van de nieuwe 7 Reeks en de X1 die gepland zijn voor de tweede helft van 2015. Tussen 2016 en 2018 zal BMW minstens een ‘core’ model per jaar lanceren (5 Reeks in 2016, gevolgd door de X3 in 2017 en de 1 Reeks en de 3 Reeks in 2018). Ook al kan de lancering van de nieuwe modellen de komende twee kwartalen een negatieve impact hebben op de prijszetting, toch is het enorm belangrijk de productcyclus te anticiperen.

De autosector kende recent een mindere periode op de beurzen die deels te wijten was aan het antitrust-onderzoek van de Chinese overheid. Beleggers vrezen een daling van de winst op de autoverkoop in China. De dynamiek van het premiumsegment blijft echter overeind en BMW verwacht een toename van haar marktaandeel met een gemiddelde omzetgroei van 10% tegen 2020, ten opzichte van 8,7% voor het premiumsegment en 6% voor de markt van de personenwagens.

Globaal heeft de groep in de voorbije jaren een belangrijke investeringsfase gekend die opnieuw zal normaliseren (investeringen lager dan 7% van de omzet en R&D van ongeveer 5%). Dit zou de vrije kasstroom nog moeten verbeteren.

Door Caroline de Troyer, senior financieel analist bij CANDRIAM Investors Group