Opgewekte chief executive vertaalt zich in stijgende beurskoersen

Bedrijven presteren beter wanneer de bestuursraad zich bij de presentatie van zijn resultaten opgewekt presenteert. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of British Columbia in Canada en de University of Oregon en de University of Washington in de Verenigde Staten.

De onderzoekers stelden vast dat de transcripts van resultaat-conferenties met een overwicht aan positieve woorden ook aan een betere bedrijfsprestatie en waardering van de markt kon worden gekoppeld. De wetenschappers waarschuwen dat de resultaten van het onderzoek belangrijke consequenties kunnen hebben voor zowel bedrijfsleiders als investeerders.

"Een natuurlijk optimistisch karakter van de chief executive kan een belangrijke impact hebben op de manier waarop de markt de aankondiging van bedrijfsresultaten ontvangt,” benadrukt onderzoeksleider Jenny Zhang, professor bedrijfsbeheer aan de University of British Columbia.

De studie toont aan dat een opgewekte verschijning van de bedrijfsleider op de voorstelling van de resultaten besmettelijk kan werken en ook de onderneming in een gunstiger daglicht kan plaatsen. Dit fenomeen kan op zijn beurt een positieve impact hebben op de beurs en tot een hogere koers van het aandeel leiden. Op die manier kunnen optimistische executives een grote waarde hebben voor de onderneming.”

Financieel directeur

De onderzoekers stelden daarnaast ook vast dat chief exective zich in het algemeen opgewekter gedraagt dan zijn chief financial officer. “Tevens bleek dat de economische omstandigheden bij het begin van de carrière een grote impact kunnen hebben op het optimisme van de chief executive,” voert professor Zhang aan.

Bedrijfsleiders die hun loopbaan in een economische dalperiode zijn gestart, vertonen minder neiging om op optimistisch taalgebruik beroep te doen. Tevens kon worden vastgesteld dat dat mannelijke chief executives zich in het algemeen positiever opstellen dan hun vrouwelijke collega’s.

“Bedrijfsleiders moeten beseffen dat ze met hun optreden een grote impact kunnen hebben op de prestaties van hun onderneming,” zegt Jenny Zhang dan ook. “Tegelijkertijd moeten echter ook investeerders beseffen dat er bij de presentatie van resultaten eveneens menselijke factoren aan het werk zijn."

"Men heeft de neiging om te veronderstellen dat managers zich strategisch opstellen, maar het blijkt vaak bijzonder moeilijk te zijn om de impact van persoonlijke eigenschappen uit te sluiten of te negeren.

Bron: Express.be