Sell in May effect niet meer waarneembaar, augustus wel slechte beursmaand

Al jaren gold er in de beleggerswereld het spreekwoord ‘Sell in May but remember be back in September’. Dit fenomeen, ook wel het Halloween-effect genoemd, stelt dat vanaf mei tot en met augustus de aandelenbeurzen doorgaans negatieve rendementen hebben. Dit klinkt natuurlijk als een sprookje want waarom zou dit gewerkt kunnen hebben?

Tot 1998 sterk ‘Sell in May’ effect

Benjacobsen
Ben Jacobsen

Mochten aandelenbeurzen op de één of andere manier voorspelbaar zijn dan zouden beleggers daar natuurlijk a la minuut op anticiperen. Iedere voorspelbaarheid zou daardoor direct weg gearbitreerd worden zodat het fenomeen totaal zou verdwijnen. Het belangrijkste onderzoek naar dit fenomeen is gedaan door Ben Jacobsen (Edinburgh Business School). Jacobsen onderzocht in zijn onderzoek ‘The Halloween Indicator, Sell in May and Go Away: Another Puzzle’ (2001) 37 grote kapitaalsgewogen herbeleggingsindices van 19 landen (in lokale valuta). De rendementen van uitgekeerde dividenden werden dus wel in het onderzoek meegenomen.

De onderzoeksperiode van Jacobsen was van 1970 tot en met 1998. Bij 36 van de 37 indices constateerde Jacobsen een significant ‘Sell in May’ effect: significant lagere beursrendementen vanaf mei tot en met augustus en significant hogere rendementen in de periode vanaf september tot en met april.

In het onderzoek naar verklaringen voor het ‘Sell in May’ effect vindt Jacobsen er geen. Zo werd gekeken naar belastingteruggaves, dividenduitkeringen, oogsten en consumentenbestedingen maar geen van de mogelijke verklaringen leek er verband mee te houden. Van 1970 tot en met 1998 leek het ‘Sell in May’ effect dus op een onverklaarbare manier toch stringent aanwezig te zijn.

Sell in May effect lijkt inmiddels verdwenen

Om te kijken of het ‘Sell in May’ effect nog steeds opgeld doet hebben wij er een kort onderzoek naar gedaan. Net als Jacobsen richtten wij ons op de populairste kapitaalsgewogen herbeleggingsindices maar dan over de periode januari 1980 tot en met mei 2015.

Sell in May minus buy & hold

Sellinmay2014

De bovenstaande grafiek laat de verschillen zien tussen de rendementen van de belegger die per september de markt instapt en die per mei er weer volledig uitstapt vergeleken met de belegger die van 1 januari tot en met 31 december ieder jaar volledig in de markt blijft zitten. We zien dat voor de Griekse aandelen het ‘Sell in May’ effect een negatief rendement van bijna 14% opleverde. Dit wordt echter vooral veroorzaakt door de enorme koersdreunen vanaf 2011 tot en met heden.

Ook voor de hoofdindices van Duitsland, Zwitserland en Kopenhagen zien we negatieve resultaten maar deze zijn echter niet significant. Voor de S&P 500, de NASDAQ 100 en de Bovespa zien we echter wel positieve resultaten. Opgemerkt dient te worden dat de zwaargewichten van de NASDAQ100 zoals Google, Intel, Microsoft en Apple ook weer zwaargewichten zijn in de S&P 500.

Augustus slechte beursmaand

De onderstaande tabel laat de gemiddelde maandrendementen zien vanaf 1980 tot heden. We zien dat augustus gemiddeld gesproken een negatieve beursmaand is geweest. Dit wordt echter grotendeels verklaard door de koersval na de start van eerste Golfoorlog begin augustus 1990 en de grote beurscrash i.v.m. de kredietcrisis in augustus 2008. Zonder deze 2 ‘black swan’ events is het gemiddelde rendement in augustus echter nog steeds licht negatief.

Gemiddelde maandrendementen

Sellinmay

We zien hier boven dus wel wat lagere rendementen in de zomer en juist weer hogere rendementen in wintermaanden. Maar een belegger kan hier eigenlijk niet op inspelen want gemiddelde gesproken zijn de maandrendementen in de zomer wel lager maar gemiddeld gesproken nog zeker positief. Daarnaast zijn het natuurlijk rendementen en conclusies uit het verleden en voor de toekomst hebben we daar eigenlijk weinig aan.

Wel zou de belegger die overweegt om in aandelen te stappen, op basis van de historische koersen, dit het beste in augustus kunnen doen. De wintermaanden zijn weer klassieke ‘verkoopmaanden’.

Klikt u hier voor de toelichting van beurscommentator Jacob Schoenmaker over het onderzoek van Ronald Kok.

Sellinmayeffect

Analist.be Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
redactie@analist.nl

Copyright Analist.nl B.V..
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.