Reclame niet langer grootste inkomstenbron krantenwereld

Voor de eerste keer sinds de eeuwwisseling heeft de wereldwijde krantenindustrie meer inkomsten gerealiseerd uit de oplageverkoop dan uit reclame. Dat blijkt uit een rapport van de World Association of Newspapers (WAN), de internationale federatie van krantenuitgevers. De resultaten maken volgens Larry Kilman, secretaris-generaal van de sectororganisatie, duidelijk dat het traditionele business-model voor de sector, waarin werd aangevoerd dat de adverteerders de krantencontent dragen, niet langer kan worden gehanteerd.

Er kan volgens Kilman dan ook zonder overdrijven worden gesteld worden dat het lezerspubliek de grootste bron van inkomsten voor de krantenwereld is geworden.

Fundamentele verschuiving

De wereldwijde krantenindustrie heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 179 miljard dollar. Daarmee zijn de kranten groter dan de sectoren van boeken, muziek en film. De krantenverkoop zelf bracht met online en gedrukte edities in totaal 92 miljard dollar inkomsten op, terwijl 87 miljard dollar verzameld werd door reclame.

Larry Kilman heeft het over een fundamentele verschuiving, aangezien de grote focus van de uitgevers duidelijk van bedrijven en advertenties naar de consument en het publiek is verschoven. Gedurende de voorbije honderd jaar heeft reclame immers altijd voor de meerderheid van de inkomsten gezorgd, waarbij in sommige markten tot 80 procent van de omzet door advertenties werd gegenereerd.

Larry Kilman wijst erop dat de reclame-inkomsten weliswaar nagenoeg overal een terugval kennen, maar tegelijk moet volgens de secretaris-generaal worden vastgesteld dat de oplage-omzet relatief stabiel blijft. “De wereldwijde krantensector blijft, ondanks de zware concurrentie, zijn waarde voor de adverteerder bewijzen,” merkt de secretaris-generaal op.

“Krantenuitgevers ontdekken nieuwe markten en nieuwe zakelijke modellen die vandaag even belangrijk zijn geworden als advertenties en oplages. De sector heeft zich van een gedrukt medium ontwikkeld tot een informatieverstrekker die op een brede waaier van platformen actief is.”

India

Uit het rapport blijkt wel dat wereldwijd nog altijd 93 procent van alle inkomsten afkomstig zijn van gedrukte activiteiten. Digitale reclame blijft nog altijd een kleine factor, hoewel de inkomsten elk jaar toenemen. Het voorbije jaar werd een groei met 8,5 procent opgetekend. Over de voorbije vijf jaar is er sprake van een toename met bijna 60 procent.

Er wordt echter ook gewezen op grote regionale verschillen. In Latijns-Amerika namen de inkomsten uit de gedrukte reclame vorig jaar nog met 4,86 procent toe. Ook in het Midden-Oosten en Afrika was er sprake van een stijging met 2,21 procent, maar in Asia-Pacific, Noord-Amerika en Europa werd een inkrimping met respectievelijk 6,54 procent, 7,5 procent en 5,01 procent gemeld.

Op het gebied van oplages werd in Latijns-Amerika vorig jaar een groei met 0,6 procent genoteerd, terwijl in het Midden-Oosten en Afrika nog een stijging met 1,2 procent kon worden geregistreerd. In Noord-Amerika en Europa diende daarentegen een inkrimping met respectievelijk 1,3 procent en 4,5 procent worden opgetekend.

Opmerkelijk was echter de stijging in Azië met 9,8 procent. Dat was echter vooral te danken aan de cijfers in India, waar de positieve impact van het verkiezingsjaar en een toenemend aantal publicaties kon worden gevoeld.

Bron: Express.be