Beleggers moeten veel langere horizonnen aanhouden aldus Skagen

Om op de langere termijn goed te beleggen is het essentieel dat beleggers de ruis van de dag vergeten. Ook het kijken naar korte termijn events zoals kwartaalcijfers is doorgaans puur ruis aldus de fondsmanagers Filip Weintraub en Jonas Edholm van Skagen Funds. ”Waar beleggers in de jaren zeventig hun aandelen doorgaans meerdere jaren aanhielden is dit nu nog maar amper maar een paar maanden” aldus de fondsmanagers. Dit soort korte termijn beleggen kan volgens hun dan ook nooit tot duurzame positieve rendementen leiden.

Weintraubskagen
Filip Weintraub en Jonas Edholm

Weintraub en Edholm hebben hun beleggingen gemiddeld 5 jaar in hun portefeuille. ”Aandelen worden natuurlijk wel veel eerder verkocht indien we dat nodig achten”aldus Weintraub in een video-interview met Analist.be.

De tijd dat Skagen een aandeel in haar portefeuille houdt noemt Weintraub een functie van de waarde. Indien een aandeel inmiddels geen onderwaardering meer heeft dan kan het zeker eerder in aanmerking komen om winst te nemen aldus Weintraub.

Wanneer het aandeel volgens de fondsmanagers nog steeds ondergewaardeerd is dan blijft het simpelweg ‘op de plank liggen’ in het fonds.

Het is dan niet devies om snel een alternatief aandeel te zoeken maar er wordt pas verkocht en gekocht indien nieuwe aandelen een lagere onderwaardering hebben. ”Het feit dat de markt een bepaalde onderwaardering op de korte termijn niet onderkend is voor ons inherent aan beleggen. Een langere beleggingshorizon is daarom essentieel”zo stellen de fondsmanagers.

Bottom up beleggen in het kort door Filip Weintraub

De 3 U’s

De beleggingsstijl van Skagen kan gekwalificeerd worden als een pure bottom-up value stijl. Dit komt er op neer dat top-down zaken, zoals macro-economische factoren en geopolitiek, in principe (afgezien van ethische kwesties) amper een rol spelen bij het beleggingsproces. Weintraub duidt op de 3 U’s die het selectieproces van aandelen in een notendop samenvatten:

  • Undervalued
  • Unpopular
  • Under researched

    Met ‘undervalued’ worden uiteraard ondergewaardeerde aandelen bedoeld. Dit niet alleen op basis van de klassieke waarderingsmaatstaven zoals de koers/winst-verhouding, dividendrendementen en boekwaarden maar ook op basis van perspectieven en positioneringen in de sector. ‘Unpopular’ duidt op het feit dat een aandeel buiten beeld van de beleggers/analisten/media is geraak (terecht of onterecht). Weintraub stelt dat het gros van de aandelen meestal terecht onpopulair is geworden, bijvoorbeeld door verouderde businessmodellen. Het is daarom volgens hem een enorme uitdaging om juist aandelen te vinden die onterecht uit de gratie zijn geraakt.

    Met ‘under researched’ worden aandelen bedoeld die amper of niet door analisten gevolgd worden. Weintraub stelt dat het niet perse smallcaps zijn die door de analisten links worden gelaten.

    Vermijd het benchmark-denken

    Volgens de fondsmanagers is het gebruik van benchmarks (het vergelijken van de rendementen met die van de indices) meestal een camouflagetruuk (ook wel de ‘Tyranny of benchmarks’ genoemd). Hiermee bedoelt Weintraub dat veel fondsen hun rendementen graag relatief spiegelen en niet nominaal. ”Het risico van een aandeel is nu eenmaal het risico van kapitaalverlies, en niet marktvolatiliteit”aldus Weintraub.

    Laag aantal holdings kan risico wel verlagen

    Waar het doorgaans volgens de gangbare beleggingstheorie de regel is dat hoe meer aandelen er in de portefeuille zitten dat dan ook het systematische risico van de portefeuille lager wordt. Dit hoeft volgens Weintraub echter niet altijd te gelden. Volgens hem is zeker mogelijk om bij een beperkt aantal aandelen toch het systematische risico van de portefeuille te verlagen. Bij Skagen Funds beslaat de top 10 grootste beleggingen ruim 40 procent van de portefeuille. ”Een relatief lager aantal aandelen in de portefeuille klinkt qua risicospreiding contra-intuïtief maar dit kan toch ondervangen worden door aandelen te kiezen die weinig correlaties met elkaar hebben” zo stelt Weintraub.

    Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
    redactie@analist.nl

    Copyright Analist.nl B.V..
    All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.