Hoe zakelijk drukwerk het succes van je bedrijf kan beïnvloeden

Het ontwerp van je briefpapier zegt meer over je onderneming dan je denkt. Volgens Small Business is het gebruik van gepersonaliseerd briefpapier namelijk een langetermijninvestering. Het laat zien dat je aandacht hebt besteed aan de kleine dingen, wat je klanten het vertrouwen geeft dat je ook de grote dingen met kennis en kunde voor hen zult uitvoeren.

Het is betaalbaar en veelzijdig en je kan er een wijd publiek vol potentiële klanten mee bereiken. Dus je kiest een lay-out en je zet een willekeurig ontwerp op de voorkant en het is geregeld. Niet? Het kiezen van een goed ontwerp dat past bij je bedrijf, je diensten en de uitstraling die je zoekt is helaas niet zo eenvoudig. Je ontwerpkeuze is namelijk van directe invloed op de manier waarop klanten je bedrijf gaan zien en uiteindelijk dus ook op het succes van je onderneming. We leggen in dit artikel uit welke redenen hierachter schuil gaan en we geven je handige tips die je ervan verzekeren dat jouw drukwerk je onderneming zo goed mogelijk presenteert.

Branding

De eerste vraag is op welke manier jij je merk naar voren wilt brengen met behulp van je promotiemateriaal. Sommige ondernemingen maken bijvoorbeeld naast briefpapier graag gebruik van visitekaartjes of laten flyers drukken bij Drukzo waarbij hetzelfde design wordt toegepast. Er zijn dus verschillende mogelijkheden die ook prima naast elkaar gebruikt kunnen worden. Sterker nog: ze kunnen elkaar zelfs versterken! Hierbij geldt dat hoe meer je gebruik maakt van promotiemateriaal, des te bekender je merk zal worden. Zichtbaarheid maar ook herkenbaarheid zijn namelijk twee belangrijke elementen die er voor kunnen zorgen dat je klanten jouw logo ook daadwerkelijk gaan linken met je bedrijf. Als je bijvoorbeeld je logo consequent in een van de hoeken van al je marketingmateriaal plaatst, dan zal de klant vertrouwd raken met dat logo en zal het na verloop van tijd direct met jouw organisatie gaan associëren. Dit maakt onderdeel uit van branding en is een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van je eigen briefpapier.

Design

Het ontwerp van je briefpapier hangt af van het soort onderneming dat je hebt. Denk na over de indruk die je wilt achterlaten en zorg ervoor dat je design in de eerste plaats hierbij aansluit. Louter het logo toevoegen kan genoeg zijn voor het ene bedrijf, terwijl een andere ondernemer juist de creatieve kant van zijn zaak meer naar voren wil laten komen in het ontwerp. Hoe dan ook: het gebruik van afbeeldingen en treffende kleuren vormt in dit geval dus zeker een meerwaarde. Een schoonheidssalon zal bijvoorbeeld gebruik maken van foto's van bepaalde modellen om een specifieke doelgroep aan te spreken, terwijl een restaurant juist een zo smakelijke mogelijk kijkje in de keuken wil geven.

Volgens Tingalls Graphic Design is de keuze van het lettertype een andere belangrijke factor. Het lettertype dat je gebruikt voor je logo zegt namelijk veel over je onderneming, net als de aanname dat een handschrift veel vertelt over je persoonlijkheid en je karakter. Allemaal zaken om goed over na te denken dus!

Afbeeldingen

De afbeeldingen en foto’s die je eventueel aan je drukwerk toevoegt zijn belangrijk omdat dit een van de eerste dingen is die je potentiële klanten zullen gaan zien. Je dient afbeeldingen uit te kiezen die treffend zijn, er verzorgd uit zien en daarnaast ook aantrekkelijk genoeg zijn om de aandacht van de klant te trekken. Het is natuurlijk geen must om afbeeldingen te gebruiken in je reclamemateriaal maar het kan wel degelijk wat extra's toevoegen aan je boodschap. Bedenk je namelijk dat drukwerk belangrijk kan zijn in het kader van netwerken en dat het gebruik van de juiste afbeeldingen er voor kan zorgen dat je zoekende of twijfelende klanten over de streep kunt trekken. Anders gezegd: die prachtige foto's van dat pasgetrouwde koppel of die fantastische bruidstaart kunnen nét het verschil maken of een klant voor jouw bedrijf kiest of met de concurrent in zee gaat.

ValueSpectrum News wire: +31 084-0032-842
news@valuespectrum.com

Copyright analist.be B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. analist.be doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.