Het Volkswagen-schandaal ondermijnt de reputatie van de Duitse autoproducenten in het bijzonder en die van Duitsland als producent van betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige producten in het algemeen. Voor een land waar de totale export 46% van het BBP bedraagt, eenvijfde daarvan zijn auto's, is dat een slechte zaak.
James Mc Cann |
Daarbij hapert de wereldeconomie en gaat het met name niet goed met de opkomende markten, waar 37% van de totale Duitse export naartoe gaat. De problemen waar Duitsland nu mee kampt, tonen aan hoe gevoelig het land is voor wereldwijde economische omstandigheden.
Het goede nieuws is dat de binnenlandse economie van Duitsland goed blijft presteren, retail-verkopen liggen nog altijd 3,6% hoger dan een jaar geleden. McCann ziet daarvoor diverse drijfveren:
Deze fundamentals stimuleren de consumptie, zelfs als het prijseffect van olie wegebt.
De Duitse economie profiteert van een uitzonderlijke mix van groeifactoren. De solide binnenlandse vraag biedt tegenwicht aan de onzekere groei van de wereldeconomie. Wil Duitsland echter op lange termijn kunnen profiteren van de migranten, moeten zij goed integreren op de arbeidsmarkt. Duitsland heeft echter een jarenlange instroom van migranten nodig om de demografische uitdagingen op te lossen.
ValueSpectrum News wire: +31 084-0032-842
news@valuespectrum.com
Copyright analist.be B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. analist.be doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.