Free Cash Flow, Issuance Costs and Stock Prices (Decamps, Mariotti, Rochet en Villeneuve)

Hoge volatiliteit van aandelenkoersen en bedrijfsresultaten zorgen voor asymmetrisch risicomanagement probleem: bedrijven moeten hun resultaten minder volatiel maken

De onderzoekers Decamps, Mariotti, Rochet en Villeneuve hebben onderzoek gedaan naar de verbanden tussen het kapitaal dat een bedrijf heeft, de volatiliteit van het aandeel en agency-kosten. Volgens het onderzoek is er een negatief verband tussen de hoeveelheid kapitaal dat een bedrijf op haar balans heeft en de aandelenkoers. De hoeveelheid kapitaal is echter wel positief gecorreleerd met de volatiliteit van het aandeel.

Dit zorgt voor een asymmetrisch volatiliteitsprobleem en staat haaks op de standaard opvattingen van risicomanagement: hoe hoger de koers van een aandeel hoe riskanter en dus hoe meer kapitaal een bedrijf op haar balans zou moeten houden.

Conclusie

Decamps, Mariotti, Rochet en Villeneuve deden in hun paper “Free Cash Flow, Issuance Costs and Stock Prices” onderzoek naar de verhoudingen tussen de hoeveelheid kapitaal op de balans, dividendbetalingen en nieuwe aandelenemissies. Het onderzoek laat zien hoe nauw de invloed is van volatiliteit op de beurs op het aan te houden kapitaal en op het beleid over dividendbetalingen en emissies. De onderzoekers voegen de variabelen kapitaal, volatiliteit van kasstromen en de volatiliteit van de aandelenkoersen in een model.

Het onderzoek duidt op een asymmetrisch volatiliteitsprobleem van risicomanagement: de tegendraadse volatiliteit van aandelenrendementen en de impact van agencykosten. Het werk van Decamps, Mariotti, Rochet en Villeneuve is een eerste aanzet en werd later opgevolgd door onderzoeken van Bolton, Chen en Wang (2011). Zij hebben als extra variabele ook de grootte van het bedrijf toegevoegd. De onderzoekers raden bedrijven aan om minder volatiliteit van hun resultaten na te streven.

Dit zou al met al voor minder interne strijd en dus minder agencykosten moeten leiden aldus de onderzoekers. Wanneer bedrijven hun resultaten wat minder volatiel zouden kunnen krijgen dan ontstaat er een Markov model met 2 variabelen: liquiditeit en solvabiliteit. De eerdere onderzoeken van Murto en Tervio (2010) en Gryglewicz wijzen dat ook al uit: bedrijven moeten dus een goede trade off maken tussen hun liquiditeit en solvabiliteit.