BMW kan profiteren van malaise bij Volkswagen

Volkswagen is deze week onderwerp geworden van een dieselschandaal. Na aantijgingen in de Verenigde Staten worden er ook in andere werelddelen onderzoeken naar de praktijken van de Duitse autofabrikant gestart. Volgens analisten zou BMW een van de bedrijven kunnen worden die hiervan het meest zal profiteren.

Volkswagen zou software hebben ontwikkeld waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto’s bij controles werd beperkt. Volkswagen is daarvoor op de vingers getikt door het Amerikaanse Environmental Protection Agency.

In het recente verleden werd General Motors zonder criminele aantijgingen veroordeeld tot een boete van 900 miljoen dollar. De Amerikaanse autofabrikant had met opzet een ontstekingsdefect verborgen, waardoor 147 mensen overleden.

Kans op boete groot

Volgens analisten is het goed mogelijk dat Volkswagen veel meer moet betalen voor zijn schandaal dan GM, ook al zijn de zaken qua leed niet met elkaar te vergelijken. Zij geven hiervoor twee redenen.

Allereerst wordt erop gewezen dat Volkswagen een misdaad heeft begaan tegen toezichthouders, die dat persoonlijk hoog op nemen. Daarnaast is General Motors met steun van de Amerikaanse overheid gered van de afgrond. Volkswagen is dat niet. Als je zoveel geld hebt uitgeleend aan iemand, zal je hen niet snel te hard bestraffen volgens de analisten.

Volkswagen heeft inmiddels zelf 6,5 miljard euro opzijgezet voor het dieselschandaal, wat in het derde kwartaal van dit jaar in de boeken wordt geschreven. Dit bedrag kan gedurende het onderzoek worden aangepast.

BMW grote winnaar

Een van de gevolgen van de overtreding door Volkswagen waar analisten op anticiperen is er dat minder Europeanen ‘schone dieselauto’s’ van merken binnen de Volkswagen groep vallen zullen kopen. Dit zijn naast Volkswagen onder meer Audi, Seat, Skoda en Porsche.

De marktvorsers verwachten dat Europeanen die op zoek zijn naar een schone diesel van Duitse makelaardij, waarschijnlijk naar de showroom van BMW zullen trekken. BMW heeft momenteel een marktaandeel van 6,3% in Europa, maar de analisten verwachten dat in het komende kwartaal marktaandeel van Volkswagen zal worden afgesnoept door het bedrijf uit Beieren.

Zwakte blootgelegd

Een andere conclusie die door de analisten wordt getrokken is dat door het dieselschandaal de zwakke plekken van de gehele auto-industrie zijn blootgelegd.

Het feit dat de koers van Volkswagen nog altijd daalt en vooralsnog geen herstel heeft laten zien, is volgens het gevolg van een fundamenteel binnen de auto-industrie. Europese autoverkopen worden ondersteund door extreem lage rentetarieven, die niet voor eeuwig voort kunnen dienen.

Beleggers zouden daarom goed op moeten letten bij hun beleggingen in deze sector, omdat ook andere merken in de nabije toekomst nader onderzocht en beboet kunnen worden.