Emissie Dockwise sterk signaal

Dockwise maakte maandagmorgen bekend door middel van een aandelenemissie 100 miljoen dollar op te willen halen, op een totale marktkapitalisatie van 500 miljoen dollar. De emissie was niet geheel onverwachts en wordt door analisten verwelkomt. De consensus voor het aandeel zal daarom naar verwachting positief blijven.

Door onze redactie

Aandelenemissie
Eerder dit jaar gaf Dockwise al aan tussen de 50-110 miljoen dollar op te willen halen voor een investering in een zogenoemd type 0-vaartuig. De aandelenuitgifte biedt aandeelhouders de mogelijkheid om voor 16 of 17 euro een aandeel te kopen, afhankelijk van de koers. Dockwise wil het nieuw op te halen kapitaal gebruiken voor het ontwikkelen van een nieuw vaartuig dat extreem grote productieplatforms moet kunnen vervoeren.

Volgens Dockwise staan de drie grootste aandeelhouders, te weten HAL, Sankaty Advisors en Project Holland en samen ongeveer 37% van de aandelen bezitten, achter het plan staan. Het plan zal nog in stemming worden gebracht bij een speciale aandeelhoudersvergadering. Naar verwachting zal in het vierde kwartaal van dit jaar een tijdslijn bekend worden gemaakt voor de emissie, die voor het einde van dit jaar zal worden afgerond.

Sterk signaal
Analist Edwin de Jong van SNS Securities verwacht dat het nieuwe schip ongeveer 200 miljoen dollar zal kosten en wijst erop dat bij een koers van 17 euro de aandelen worden aangeboden met een korting van ongeveer 6% ten opzichte van de slotkoers van afgelopen vrijdag en 7,5% ten opzichte van de TERP (ex rights price), wat volgens de analist een sterk signaal is aangezien de korting relatief klein is.

De Jong verwacht verder dat het nieuwe schip voor Dockwise een nieuw winstgevend nichesegment kan creëren. SNS securities heeft voor Dockwise een buy-advies uitstaan met een koersdoel van 26 euro.

Behoudend
De analisten van ING waren recent nog behoudend over de maritiem dienstverlener. Zij zijn op 7 september gestart met het volgen van het aandeel met een hold-advies. De analisten verwachten dat de resultaten bij Dockwise zullen verbeteren, maar zien tegelijkertijd een aantal valkuilen.

De analisten zien namelijk nog geen duidelijk herstel van de olie- en gasmarkten, al verwachten zij wel een groei voor Dockwise op de lange termijn omdat het materieel van Aziatische werven vervoerd moet worden naar locaties over de hele wereld. Destijds schatte de analisten van ING al in dat het schip ongeveer 200 miljoen dollar zou kosten en dat de aankoop gepaard zou gaan met een uitgifte van nieuwe aandelen die goed zou zijn voor 10% van het huidige aandelenkapitaal.

ING heeft voor Dockwise een koersdoel uitstaan van 18 euro, waarmee zij van mening is dat de koers van het aandeel inmiddels te ver is opgelopen en uitgaat van een daling in de komende periode.

Consensus
De analisten van ING hebben als enige voor het aandeel een houdadvies uitstaan. Verder hebben 5 analisten een koopadvies afgegeven, waardoor de consensus zeer positief is. Het gemiddeld koersdoel bedraagt momenteel 24,06 euro, wat een verwacht rendement oplevert van ongeveer 31,49%, wat nog omlaag wordt getrokken door de analisten van ING en hun negatieve verwachte rendement van 1,64%.Verwacht mag worden dat analisten vooralsnog vast zullen houden aan hun positieve taxaties voor het aandeel.