Dockwise in de schijnwerpers

Dockwise is de afgelopen dagen meer in de schijnwerpers komen te staan. Maakte het concern begin september nog bekend een flink aantal orderopdrachten binnen gesleept te hebben, eind vorige week werd bekend dat het aandeel zal promoveren naar de ASCX-index. Hierdoor zal de interesse van analisten in Dockwise naar verwachting toenemen, waarbij ING het meest recente voorbeeld is aangezien zij dinsdag gestart zijn met het volgen van het aandeel.

Door onze redactie

Opdrachten
Begin september maakte Dockwise bekend dat het twaalf opdrachten heeft verworven met een gezamenlijke waarde van ongeveer 37 miljoen dollar. Een deel van deze opdrachten zal nog dit jaar worden uitgevoerd, de rest begin 2011.

Het gaat onder meer om het transport van schepen en boorplatformen van werven in Azië naar bestemmingen in Afrika. Topman André Goedée stelt dat er bemoedigende signalen komen uit de markten waarin Dockwise actief is, met daarbij stabiliserende prijzen.

Promotie
Vorige week maakte NYSE Euronext Amsterdam bekend dat Dockwise samen met Spyker Cars zal promoveren naar de ASCX-index. Vanaf 17 september zullen deze aandelen worden opgenomen in de Smallcap. Door de promotie zal Dockwise bij meer beleggers en analisten onder de aandacht komen, wat waarschijnlijk zal leiden tot meer aanbevelingen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de analisten van ING.

ING start met houdadvies
ING is op dinsdag 7 september namelijk begonnen met het volgen van Dockwise met een hold-advies, waarbij het koersdoel is vastgesteld op 18 euro. Analist Quirijn Mulder wijst op de lage waardering, maar tevens op de onzekere outlook voor olie- en gaswinning, waarbij de analist nog geen duidelijk herstel ziet. Voor de lange termijn verwacht de analist wel groei voor Dockwise omdat het materiaal van Aziatische werven vervoerd moet worden naar locaties over de hele wereld, wat zal resulteren in extra opdrachten.

Hoewel klanten nog steeds terughoudend zijn vindt de analist de zogeheten float overs aantrekkelijk. Dit soort werkzaamheden behelzen niet alleen vervoer, maar ook mogelijk andere werkzaamheden als planning en engineering.

Daarnaast stelt Mulder dat er voor de financiering van nieuw groot materiaal mogelijk een aandelenemissie zou kunnen plaatsvinden wat zodoende ook bijdraagt aan de onzekerheid op korte termijn. De aankoop van een nieuw schip zou ongeveer 200 miljoen dollar kosten, waarbij de analist bij een aandelenuitgifte uitgaat van 10% van het huidige aandelenkapitaal wat neerkomt op 30-35 miljoen euro. De analist concludeert derhalve dat beleggers geen haast hoeven te maken met het kopen van het aandeel.

ING dissonant
Er staan momenteel voor het aandeel 5 koopadviezen en 1 houdadvies uit, waardoor de consensus nog steeds zeer positief is. Het houdadvies van ING heeft er echter wel voor gezorgd dat het sentiment rond het aandeel licht is gedaald.

Gemiddeld hebben analisten een koersdoel uitstaan van 24,06 euro, wat een verwacht rendement oplevert van 29,44%. Ook hier zijn de analisten van ING de dissonant. Zij verwachten met hun koersdoel van 18 euro dat de koers van het aandeel de komende periode licht zal dalen, wat een negatief rendement zou opleveren van iets meer dan 3%.

Andere analisten zijn echter eensgezind met elkaar. Zij hanteren allen een koersdoel dat rond de 26 euro ligt, waarmee zij anticiperen op een opwaarts potentieel van ongeveer 40%.