Consensus Air France KLM omlaag door dure olie

Recentelijk hebben diverse analisten hun advies voor Air France-KLM Air France-KLM verlaagd naar verkopen. Hierdoor is de consensus verslechterd. De analisten verwachten voor de gehele luchtvaartsector moeilijke tijden mede vanwege de stijgende olieprijs. Air France-KLM heeft dan ook een aantal projecten aangekondigd waarmee zij mogelijke tegenvallers wil gaan ondervangen.

Alternatieven
Air France-KLM Air France-KLM overweegt om samen met het Franse vervoersbedrijf Veolia de markt voor supersnel treinverkeer te betreden. Momenteel wordt er gekeken naar de haalbaarheid ervan. De luchtvaartmaatschappij werkt inmiddels al vier jaar aan plannen om de trein als vervoermiddel toe te voegen aan zijn activiteiten. Het bedrijf koopt al stoelen op bestaande internationale trajecten maar is ontevreden over de kwaliteit van de verbindingen. Wanneer de plannen werkelijkheid zouden worden zou Air France-KLM Air France-KLM de eerste luchtvaartmaatschappij zijn die zijn eigen hogesnelheidstreinen besteld.

De treinen zouden een deel van de Europese vluchten van Air France-KLM Air France-KLM kunnen vervangen. Veel luchtvervoerders ondervinden momenteel hinder van de stijgende brandstofprijzen. Waar luchtvaartmaatschappijen eerder nog 15% kwijt waren aan brandstofkosten bedraagt dit inmiddels 30%-40%. Nieuwe Europese wetgeving zak het mogelijk gaan maken voor commerciële bedrijven om internationale treinroutes te exploiteren. Deze nieuwe wetgeving zal naar het zich laat aanzien vanaf 2010 van kracht zijn.

Dure olie
Air France-KLM Air France-KLM zal voor het komende winterseizoen zijn groeicapaciteit aanpassen. Naar verluid gaat zal het aantal beschikbare stoelen stijgen met 1% in plaats van de eerder aangekondigde 4%. Dit is echter niet door Air France-KLM Air France-KLM bevestigd. In september zal de luchtvaartmaatschappij zijn nieuwe vliegprogramma presenteren.

Tot nu toe compenseerde de luchtvaartmaatschappij de hoge brandstofprijzen door de meerkosten door te berekenen aan de klant. De uitzonderlijk hoge brandstofprijs zorgt er echter voor dat dit systeem niet meer houdbaar is.

Zelf bagage inchecken
Vandaag (vrijdag 4 juli, red.) is Schiphol in samenwerking met Air France-KLM een proef begonnen waarbij passagiers zelf hun bagage incheckken. De proef maakt onderdeel uit van een programma waarmee de luchthaven de wachtrijen wil terugdringen. De proef zal een periode beslaan van 6 maanden.

Downgrades
Recentelijk hebben een aantal analisten hun advies voor Air France-KLM Air France-KLM verlaagd naar verkopen. Analisten zijn van mening dat de luchtvaartmaatschappij het moeilijk zal krijgen om te snijden in de kosten, vooral op de locatie in Parijs.

Door de recente wijzigingen staan er op dit moment 4 koop, 11 houd- en 6 verkoopadviezen uit. Air France-KLM Air France-KLM is niet de enige luchtvaartmaatschappij die negatieve adviezen te verwerken heeft gekregen. Elke luchtvaartmaatschappij heeft op dit moment minimaal één verkoopadvies gekregen.