Uitrol van 5G laat luchtvaartmaatschappijen alarm slaan over "catastrofale" luchtvaartcrisis

  • Hebben 5G-signalen invloed op vliegtuigapparatuur? Het antwoord op die vraag is de splitsing van de telecom- en luchtvaartindustrie, en veel consumenten zullen in het midden blijven steken. Het gaat om hoogtemeters, of apparaten die radiofrequenties gebruiken om de afstand tussen vliegtuigen en de grond te meten, en vliegtuigen helpen landen bij slecht weer. Luchtvaartfunctionarissen en de FAA maken zich zorgen dat nieuwe cellulaire frequenties vliegtuigen in gevaar kunnen brengen door de metingen te verwerpen, terwijl vertegenwoordigers van de telecomindustrie zeggen dat dit niet het geval is, daarbij verwijzend naar het standpunt van de FCC en andere regelgevers over de hele wereld.
  • AT&T (NYSE:T) en Verizon Communications (NYSE:VZ) gaan morgen hun nieuwe 5G-service op de C-band inzetten na tientallen miljarden dollars te hebben uitgegeven aan spectrumveilingen (licenties van T-Mobile (NASDAQ:TMUS) pas eind 2023 beschikbaar). Terwijl de C-bandveilingen afgelopen oktober plaatsvonden, komen de spanningen tussen de partijen nu tot een hoogtepunt omdat federale agentschappen niet eerder actie hebben ondernomen om de meningsverschillen op te lossen. In feite heeft het drama de nieuwste 5G-uitrol al twee keer vertraagd, eerst met 30 dagen en daarna met twee weken, maar deze keer lijkt de release echt te gebeuren.
  • "Tenzij onze grote hubs zijn goedgekeurd om te vliegen, zal de overgrote meerderheid van het reizende en scheepvaartpubliek in wezen aan de grond zitten", de CEO's van American Airlines (NASDAQ:AAL), Delta (NYSE:DAL), United (NASDAQ: UAL), FedEx (NYSE:FDX) en UPS (NYSE:UPS) waarschuwden in een brief - die verwees naar een "catastrofale" luchtvaartcrisis. "Dit betekent dat op een dag als gisteren meer dan 1.100 vluchten en 100.000 passagiers het slachtoffer zullen worden van annuleringen, omleidingen of vertragingen. Om eerlijk te zijn, de handel van het land zal tot stilstand komen."
  • Ga dieper: AT&T en Verizon Communications zijn al overeengekomen om zones rond 50 luchthavens te bufferen om interferentierisico's te verminderen, evenals andere stappen om potentiële interferentie gedurende zes maanden te verminderen. Luchtvaartmaatschappijen hebben echter niet alleen het gevoel dat de voorzorgsmaatregelen beperkend kunnen zijn, maar maken ook sommige vliegtuigtypes onbruikbaar, zoals Boeing (NYSE:BA) 787's, 777's en 737's. De strijd komt als 5G mobiele diensten worden uitgerold in verschillende frequenties in het hele land om te voorkomen dat de netwerken te overbelast raken.