Opkomende markten steeds belangrijker voor Heineken

Deze morgen presenteerde Heineken de resultaten over het eerste halfjaar. Heineken boekte een omzet van 6,1 miljard euro. Een jaar eerder was dit 5,7 mijard euro. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op 302 miljoen euro. Dat is 30 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst is echter inclusief de boete die de Europese Commissie de bierbrouwer oplegde wegens kartelafspraken. Heineken gaat tegen de boete in beroep.

Door nieuwe opkomende markten als Azië, Afrika en Oost-Europa heeft de bierbrouwer een goed resultaat kunnen boeken. Heineken investeert daarnaast ook veel in de opkomende markten, zo wil het concern in Zuid-Afrika, Tunesië en Congo verder uitbreiden.

Analisten zijn overwegend positief over Heineken en mede daardoor heeft het aandeel een rating van 4 sterren. Daarmee is het samen met het Belgische Inbev lijstaanvoerder bij de bierbrouwerijen.

De meest recente advieswijziging is afkomstig van Deutsche Bank die het koersdoel op 21 augustus jongstleden verhoogde van € 42,- naar € 50,-. Dit komt overeen met het gemiddeld koersdoel dat vastgesteld is op € 50,38.