Consumentenvertrouwen Verenigde Staten hoog

De US Conference Board laat met zijn indicator zien dat het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten aan het toenemen is. In april is de index met 5,6 punten gestegen naar 57,9 punten. De stijging is volgens de analisten van de ING Bank erg goed maar het verschil in de stijging komt voornamelijk door de zwakke prestaties van het jaar daarvoor.



Echter komt de indicator niet echt overeen met de andere indicatoren zoals met de indicator consumentenbestedingen en met de conclusie van een onderzoek van de University of Michigan. De groei in consumentenbestedingen ligt momenteel op zo’n 2% en hierdoor zal de groei van de economie minder sterk worden dan verwacht.

Volgens het onderzoek van de University of Michigan groeit de werkgelegenheid en heeft dat effect op het consumentenvertrouwen. “The jobs plentiful minus jobs hard to get diffusion index fell further in April, helping to boost the current situation index,” zo melden de onderzoekers in het rapport. Dit zou betekenen dat het consumentenvertrouwen en andere indicatoren er voor de komende maanden beter uit zullen zien dan verwacht.

De consumentenverwachtingen werden verder aangesterkt door de geanticipeerde verbeteringen in de business, autoverkoop en huishoudelijke producten. Maar om verder te groeien zullen de consumenten echt moeten beginnen met spenderen. In de periodes voor de recessie was het zelfs zo dat de consumentenvertrouwen en bestedingen zowel gelijk aan elkaar waren.