M&G: Pauze in handelsconflict tussen VS en China goed voor aandelen autofabrikanten

Tijdens de G-20 bijeenkomst in Argentinië hebben de Verenigde Staten en China een pauze ingelast in het escalerende handelsconflict tussen beide landen, zo blijkt uit eerste berichten. Randeep Somel, directeur aandelen wereldwijd bij vermogensbeheerder M&G heeft het volgende commentaar op deze ontwikkelingen:

“In de escalerende handelsstrijd tussen de Verenigde Staten en China is er een eerste positieve wending. Tijdens de G20 bijeenkomst in Argentinië kwamen beide landen een wapenstilstand overeen van 90 dagen zodat ze weer aan de onderhandelingstafel kunnen voordat nieuwe tarieven worden doorgevoerd. Het is nog niet veel, maar aangezien alle retoriek tot nu toe gericht was op een verdere escalatie is het zeker positief. Details zijn nog niet bekend, maar het ziet er naar uit dat Peking het tarief van 40% dat het heft op de import van Amerikaanse auto’s zal ‘verminderen en wegnemen’ en dat de VS de invoerheffingen op Chinese goederen met een waarde van 200 miljard dollar op 10% laat staan en dus niet verder verhoogd.

“Het feit dat de Republikeinse partij de controle heeft behouden in de Amerikaanse senaat vorige maand tijdens de mid terms zou de Chinese regering hebben laten zien dat de Amerikaanse bevolking in grote lijnen president Trumps’ handelsbesprekingen met China steunt. De sleutel tot elke onderhandeling is onderhandelen vanuit een sterke positie. De Amerikaanse economie en werkgelegenheid blijven sterk terwijl Peking de groei ziet vertragen en de schuldenberg ziet groeien.”

“De stijgende koersen op de aandelenbeurzen vandaag na het nieuws over de wapenstilstand toont aan dat het handelsconflict grote invloed heeft en drukt op de wereldwijde vooruitzichten voor de economische groei. Een normalisering van de handelsrelaties met China zal een lang en complex proces zijn. Dat proces is pas net begonnen, maar de huidige ontwikkeling geeft in ieder geval een signaal af dat deze weg kan worden ingeslagen. Meer risicovolle activa zoals basismetalen en olieproducten als ook Amerikaanse en Europese autofabrikanten en bedrijven in hun toeleveringsketen zullen waarschijnlijk het meest profiteren.”