Mobiele sector neemt één derde wereldwijde ecommerce voor zijn rekening

Mobiele platformen nemen inmiddels bijna één derde van de wereldwijde ecommerce-transacties voor hun rekening. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het marketingbedrijf Criteo, dat cijfers van drieduizend online marketeers over de hele wereld tijdens het vierde kwartaal van dit jaar analyseerde.

De onderzoekers merken op dat mobiele platformen bij het shoppen niet langer alleen worden gebruikt voor het inzamelen van informatie, maar ook in de daadwerkelijke aankooptransacties worden betrokken. Er wordt aan toegevoegd dat retailers hun mobiele websites aan die evoluties dienen aan te passen.

Gemiddeld bleken mobiele platformen 30 procent van de ecommerce-activiteit voor hun rekening te nemen. In Japan loopt dat cijfer echter op tot 49 procent, gevolgd door Zuid-Korea (45 procent). Aan het andere eind van het spectrum bevinden zich de opkomende markten Rusland (20 procent) en Brazilië (10 procent).

Op de westerse markten is Groot-Brittannië het meest in de richting van mobiele transacties geëvolueerd (41 procent). De Britse ecommerce is de enige westerse markt die boven het wereldwijde gemiddelde uitstijgt. Op de tweede plaats staat Spanje (28 procent), gevolgd door de Verenigde Staten (27 procent), Duitsland (26 procent), Nederland en Italië (24 procent) en Frankrijk (20 procent).

Smartphone versus tablet

De onderzoekers stelden ook vast dat in Azië bij het mobiele shoppen een duidelijke voorkeur wordt gegeven aan het gebruik van de smarphone boven de tablet, terwijl in het westen vaak een evenwichtige verdeling kan worden opgemerkt. In een aantal specifieke westerse markten, zoals Groot-Brittannië, is er echter duidelijk sprake van een voorkeur voor tablets.

“De resultaten van het onderzoek tonen aan dat vele waarnemers door een gebrek aan informatie de impact van mobiele platformen op de ecommerce hebben onderschat,” geeft Jonathan Wolf, chief product officer bij Criteo, aan. Hij voegt er aan toe te verwachten dat de mobiele sector op termijn 50 procent van alle ecommerce-transacties zal vertegenwoordigen.

Bron: Express.be