Pimco: Auto-industrie VS en Mexico extra gevoelig voor importtarieven

De auto-industrieën in de VS en Mexico zijn door de enorme onderlinge verwevenheid extra gevoelig voor importtarieven ingesteld door de VS. Dat schrijven hoofd overheidsbeleid Libby Cantrell en VS-econoom Tiffany Wilding van vermogensbeheerder Pimco.

Zo’n 60% van de handel tussen beide landen is intra-industriële handel, waarin halffabricaten en onderdelen worden verhandeld, voordat de eindassemblage plaatsvindt. Ter vergelijking: van de handel tussen Amerika en China is ‘slechts’ 20% tot 25% intra-industrie.

Pimco verwacht dat de recente importtarieven op Chinese producten de Amerikaanse economie ongeveer 0,3 procentpunt van het bbp kosten. De Mexicaanse tariefverhogingen zouden de totale directe economische kosten kunnen verdubbelen, indien ze de volledige 25% bereiken.

De importtarieven, zo stelt Pimco, komen op een tijdstip waarin de economische groei in de VS toch al tegen een vertraging aanloopt en de Amerikaanse industrie mogelijk al een mini-recessie doormaakt. Het risico op een diepere economische neergang neemt hierdoor toe.

De recente daling van marktrente geeft de economie wat lucht, maar om dat vast te houden zou de Federal Reserve op zijn minst de bereidheid moeten tonen om de beleidsrente te verlagen, aldus de Pimco-specialisten.