Snelle opkomst technologiesector in opkomende markten zet door

Door Gonzalo Pángaro, portefeuillebeheerder van het T. Rowe Price Emerging Markets Equity Fund

De afgelopen jaren heeft de informatietechnologiesector in de opkomende markten een opmerkelijke groei doorgemaakt. Sinds 2012 is de weging van de IT-sector in de MSCI Emerging Markets Index verdubbeld naar bijna 28%. Dat is meer dan die van de technologiesector in de S&P 500 Index , die ongeveer 24% bedraagt.

De verandering komt voor een groot deel voor rekening van digitale bedrijven als Tencent, Alibaba en Baidu , die de afgelopen jaren spectaculair gegroeid zijn. Deze gewijzigde verhoudingen in de index hebben gevolgen voor de betekenis van de opkomende markten als beleggingscategorie.

Het is echter een relatief nieuwe ontwikkeling. Decennialang ontstonden innovaties in ontwikkelde wereld en sijpelden daarna door naar de opkomende markten. Vanwege de lage loonkosten groeiden verschillende van deze landen, vooral in Azië, uit tot goedkope assemblagecentra voor wereldwijde elektronicamerken.

Nu zien we echter een enorme sprong voorwaarts in het tempo waarmee technologiebedrijven in opkomende markten zich ontwikkelen. Zo innoveren Chinese internetbedrijven op gebieden als kunstmatige (AI) nu sneller dan veel westerse concurrenten. De Chinese uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) zijn al hoger dan de Europese en liggen niet ver achter op die in de VS.

De opkomst van de binnenlandse digitale economie in China

Wat de ontwikkeling van een binnenlandse digitale economie betreft, is China de absolute koploper. E-commerce is in China goed voor 15,5% van de totale winkelomzet, tegen 8,1% in de VS, en groeit nog steeds. De snelle opkomst van elektronisch winkelen heeft veel te maken met de “traditionele economie”. Een minder volgroeide markt is veel gevoeliger voor disruptie. De detailhandel is een goed voorbeeld, net als mobiel betalen. Het creditcard-gebruik was altijd laag in deze markten, maar nu maken veel consumenten rechtstreeks de sprong naar mobiel betalen; dat is de reden waarom Alibaba’s Alipay en Tencent’s Tenpay zo uitzonderlijk snel zijn gegroeid.

China begint nu ook aan het leiderschap van de Verenigde Staten op het vlak van kunstmatige intelligentie te knagen. Na een leidende positie in online-zoeken, e-commerce, online-games en sociale media te hebben opgebouwd, timmeren bedrijven als Baidu , Alibaba en Tencent nu aan de weg met uitgebreide en veelbelovende AI-programma’s.

Wat zijn de risico’s? Er wordt volop gespeculeerd over de investering van 1% in enkele internetbedrijven door de Chinese staat. Wij volgen deze ontwikkeling nauwlettend, maar zien op dit moment geen bezwaren tegen dit enigszins symbolische belang en verwachten niet dat de regering zijn invloed zal gebruiken op manieren die de groei van deze toonaangevende bedrijven in gevaar kan brengen.

Aantrekkelijke beleggingskansen buiten Azië

MercadoLibre, een van de populairste Latijns-Amerikaanse e-commerce sites, heeft in de loop der tijd een sterk concept opgebouwd door e-commerce te combineren met een betalingsplatform en verbeterde logistiek. Het bedrijf is nu een van de grootste in de regio. Sinds kort echter heeft Amazon zijn oog op Latijns-Amerika laten vallen. Wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, maar denken nog steeds dat MercadoLibre sterk genoeg is en in de belangrijkste markten een uitstekende positie heeft om de concurrentie met Amazon aan te kunnen.

Rusland kent verschillende interessante, innovatieve bedrijven. Het grootste technologiebedrijf van het land is Yandex, een internetportaal en zoekplatform dat een jaar eerder dan Alphabet werd opgericht. Ook sociaal netwerk en game- bedrijf Mail.ru doet het goed en bereikt nu maandelijks meer dan 80% van de Russische internetgebruikers.

Ook de banksector ondervindt de invloed van technologie en innovatie. Sberbank, de belangrijkste bank in Rusland, gebruikt digitalisering om te groeien. Tijdens een recente ontmoeting met het bedrijf schetste de directie ons zijn strategie voor de opbouw van een digitaal ecosysteem dat uiteindelijk een one-stop servicecentrum voor de klant moet worden. Ze hadden duidelijk onderzoek gedaan naar de potentiële bedreigingen door fintech en internetbedrijven die zich op de bankmarkt begeven.

Wij zijn van mening dat de opkomst van technologiebedrijven en de impuls die zij geven aan de innovatie in de opkomende markten een omslag betekenen, die misschien niet volledig wordt gewaardeerd door de markt. Veel waarnemers beschouwden deze internet- en technologiebedrijven aanvankelijk slechts als ”na-apers” van Amerikaanse internetbedrijven. Alibaba zou het eBay van China worden en Tencent zou het succes van Facebook imiteren. De werkelijkheid van vandaag is heel anders. Alibaba is bijvoorbeeld veel beter in staat data te oogsten om de gebruikerservaring en conversieratio’s te verbeteren dan veel Amerikaanse bedrijven.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.