ACM wacht met oordeel over commissie van Apple vanwege gesprekken tussen Apple en Europese Commissie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten om Apple op dit moment nog niet te houden aan de last over de commissie die Apple vraagt van aanbieders van datingapps. Dit is omdat Apple ’s tarieven voor appaanbieders onderwerp zijn van gesprekken die op dit moment lopen met de Europese Commissie. Apple heeft met het oog daarop kort geleden zijn tarieven aangepast. Apple heeft aangekondigd later dit jaar nog verdere aanpassingen te gaan doen. De ACM wil voorkomen dat er gelijktijdig verschillende gesprekken lopen over hetzelfde onderwerp. De ACM bekijkt of zij zelf nog zal optreden wanneer er meer duidelijkheid is over de tarieven. De ACM neemt hierover voor 1 april 2026 een besluit.

Apple new york
John Doe

Apple , locatie New York, VS

Oneerlijke voorwaarden

De rechtbank Rotterdam bevestigde op 16 juni 2025 het ACM-besluit uit 2021 dat Apple misbruik maakte van zijn machtspositie door in de App Store oneerlijke voorwaarden op te leggen aan aanbieders van datingapps. De ACM legde Apple een last onder dwangsom op om hier een eind aan te maken. Apple is daarom in 2022 al gestopt met de voorwaarde dat datingapp-aanbieders gebruik moesten maken van Apple ’s eigen betaalsysteem en hun klanten niet mochten wijzen op betaalopties buiten de App Store. De ACM legde Apple ook een last op om een eind te maken aan de voorwaarde dat datingapp-aanbieders hoge commissies moesten betalen (30%, of 15% voor kleinere partijen), terwijl die commissie voor de meeste app-aanbieders niet gold. Die last werd op verzoek van Apple geschorst door een eerdere rechter, maar die schorsing is vervallen door de rechtbankuitspraak van 16 juni 2025. Apple moest binnen zes weken na die uitspraak voldoen aan de last. De ACM heeft besloten naleving van dit onderdeel van de last aan te houden tot 1 april 2026. Dat geeft de ACM tijd om te beoordelen of het op dat moment nodig is dat Apple zijn tarieven aanpast en het misbruik te stoppen. Het geeft ook Apple tijd om die aanpassing zo nodig voor 1 april 2026 te doen.

Impact van de DMA

De DMA – van kracht sinds 7 maart 2024 – was er nog niet toen de ACM in 2021 haar besluit nam. De DMA moet de concurrentie op Europese digitale markten bevorderen en zorgen voor eerlijke voorwaarden van grote platforms zoals de App Store van Apple . De Europese Commissie heeft op 23 april 2025 besloten dat Apple met bepaalde App Store voorwaarden in overtreding was van de DMA. Die zaak gaat over de voorwaarden voor appaanbieders in heel Europa. De Europese Commissie legde Apple een boete op en droeg Apple op om zijn voorwaarden aan te passen. Apple heeft zijn voorwaarden eind juni aangepast, waaronder zijn tarieven. Later dit jaar zal Apple verdere aanpassingen doen. De Europese Commissie blijft in dialoog met Apple over of zijn aangepaste voorwaarden nu wel voldoen aan de DMA.

ACM en de Digitale Economie

De digitale economie is een belangrijk thema voor de ACM. Mensen en bedrijven moeten worden beschermd tegen marktmacht en online misleiding. Om misbruik van machtsposities aan te pakken doet de ACM onderzoek en kan het bedrijven sancties opleggen, waaronder boetes en lasten onder dwangsom. De nieuwe Europese regels zoals de Digital Markets Act helpen in de aanpak van Big Techbedrijven. Zo moeten grote bedrijven en platforms toegang geven tot hun platform of techniek