- Energieopslag en laadsystemen zorgen voor verrassende omzetstijging van 12%
- Hogere kosten, belastingen en investeringen drukken fors op de winstgevendheid
- Musk houdt vast aan AI, robots en zelfrijdende auto’s voor een beter resultaat
Tesla hoofdkantoor San Jose
Ondanks een verrassende omzetstijging van 12% daalde de nettowinst van Tesla in het derde kwartaal van 2025 met 29%. Hogere kosten, belastingen en investeringen raakten het resultaat stevig. Beleggers die hoopten meer informatie te krijgen over hoe Tesla andere merken de baas blijft in een overvolle autosector, kwamen bedrogen uit. CEO Musk sprak in de toelichting vooral over AI, robots en zijn looneis, maar nauwelijks over auto’s. Toch staat Tesla er beter voor dan menige concurrent.
De omzetstijging van 12% kwam voor een belangrijk deel tot stand door hogere inkomsten uit energieopslag (+44% op jaarbasis) en andere diensten zoals oplaadsystemen (+25%). De omzet uit autoverkopen steeg met 6%, waarbij de kanttekening hoort dat er op 30 september een einde is gekomen aan belastingvoordelen voor elektrische auto’s in de VS. Vooral daarom wilde zijn toehoorders graag weten wat Musk verwacht voor de omzet in het vierde kwartaal. Het antwoord bleef helaas uit.
In lijn met eerdere optredens sprak Musk vooral over zijn vergezichten zoals robots en zelfrijdende auto’s voor de massa. Om dat mogelijk te maken investeert Tesla al tijden fors in het maken van eigen batterijen, chips en AI-software. Die combinatie maakt dat Tesla een concurrentievoordeel heeft: overcapaciteit is nauwelijks een risico. Als de autoverkopen tegenvallen, kunnen die onderdelen moeiteloos aan het werk worden gezet in datacenters en energieopslagsystemen. Door Samsung een kans te geven naast TSMC laat Tesla zien goed te onderhandelen om zo kostenefficiënt mogelijk te kunnen produceren.
Het lijkt erop dat Musk eerst duidelijkheid wil hebben over zijn megalomane salarispakket van $1 biljoen, waarover op 6 november tijdens de jaarvergadering door aandeelhouders moet worden gestemd. aHoe bizar dit ook klinkt, dat is het eerste ijkpunt voor Tesla-beleggers om een meer vastomlijnd beeld te krijgen over de toekomst. Vertrouwen in Musk is er nog steeds, getuige de kaspositie van $41 miljard die investeerders hebben ingelegd. Een ding is zeker: zonder de vergezichten van Musk zou de aandelenkoers van automaker Tesla nooit op een niveau staan dat optelt tot een huidige totale beurswaarde van $1,5 biljoen.
Geschreven door eToro-marktanalist Jean-Paul van Oudheusden