Knock-out bod Grolsch fors boven fair value

Vandaag maakte het Brits/Zuid-Afrikaanse SABMiller bekend 48,25 euro per aandeel Grolsch te gaan bieden. Dit bod impliceert een premie van 78.70% boven op de slotkoers van het aandeel van afgelopen vrijdag. Het gemiddelde koersdoel lag voor het overnamebod rond de 30 euro, het overnamebod ligt hier 60% boven. De afgelopen jaren lagen de koersdoelen voor Grolsch altijd in de buurt van de 30 euro. Kennelijk gaat SABMiller ervan uit dat Grolsch meer waard is in combinatie met SABMiller dan als stand alone. SABMiller ziet aanzienlijke toegevoegde waarde voor het Grolsch merk in Afrika en Latijns Amerika, waar het premium biersegment nog in de kinderschoenen staat, en in de meer ontwikkelde markten in Centraal- en Oost-Europa.

Het aandeel Grolsch werd de laatste jaren verhandeld op koers-winstverhoudingen tussen de 18 en de 28. De ontwikkeling van de winst per aandeel heeft amper grote uitslagen laten zien. De laatste jaren lag de winst per aandeel rond de 1,10 euro. Tot aan afgelopen vrijdag behoorde het aandeel Grolsch met een rendement van -14% tot de underperformers van het Damrak.

Reactie bestuursvoorzitter Grolsch Pasman:
In zijn commentaar op de bekendmaking zei Ab Pasman, bestuursvoorzitter van Grolsch: "Naast de financiële overwegingen, was het voor ons belangrijk om de belangen van onze medewerkers, klanten en de thuisregio in grote mate te laten meewegen. We waren goed bezig met het uitvoeren van onze onafhankelijke strategie. Toen ons werd gevraagd het voorstel van SABMiller in overweging te nemen, was voor ons de kernvraag of een overname meer waarde creëert dan onze eigen strategie. Omdat dit het geval leek te zijn, zijn we met elkaar gaan praten. Wij denken dat het voorgenomen Bod van SABMiller voordelen biedt voor alle stakeholders. Wij zien er naar uit om onze positie als premium merk binnen de nieuwe familie uit te bouwen.”

Reactie chief executive SABMiller Mackay:
Graham Mackay, chief executive van SABMiller, zei in zijn toelichting op de transactie: “Grolsch zal voor SABMiller een goede aanvulling zijn op de internationale merkenportefeuille. Binnen de SABMiller familie zal Grolsch verder bouwen op bijna vierhonderd jaar brouwersgeschiedenis; samen zullen wij een nieuwe positie verwerven in de belangrijkste opkomende biermarkten in de wereld. Beide bedrijven delen de passie voor de brouwerstraditie en wij zijn verheugd deel uit te mogen maken van dit nieuwe hoofdstuk in de ontwikkeling van Grolsch.”