Wisselende marktwaarderingen supermarkten

De waarderingen op de financiële markten voor de supermarktconcerns lopen sterk uiteen. De waarderingen op basis van de forward pe’s liggen in Nederland en in België rond de 15. In het Verenigd Koninkrijk worden de supermarktconcerns een stuk hoger gewaardeerd met waarderingen die rond de 30 liggen. Dissonanten in de supermarktsector blijven Laurus en Morrison. Deze bedrijven lieten in 2006 een verlies per aandeel zien en dit komt ook tot uitdrukking in de consensus over beide bedrijven.

Binnen de supermarktsector ligt het gemiddelde dividendrendement rond de 2% met als uitschieter Whole Foods Market met een dividendrendement van 5,91% (gemeten met het laatst uitgekeerde rendement en de huidige koers van het aandeel). In Nederland behoren Ahold en Laurus tot de outperformers. Beide fondsen hebben dit jaar een totaal rendement (koersrendement plus dividendrendement) van rond de 17% behaald. In Europa liggen het Belgische Colruyt , Delhaize , Sligro en Whole Foodsmarket sterk achter qua totaal rendementen.

Binnen de sector wordt de meeste voorkeur gegeven aan Ahold , Delhaize , Tesco en Wal-Mart Stores Stores. Over de aandelen Casion Guichard en Laurus bestaat nog steeds veel onzekerheid.

Op 21 november presenteerde Ahold haar resultaten over het derde kwartaal. De netto-omzet bedroeg € 6,3 miljard en lag daarmee 1,1% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 5,6%. Het bedrijfsresultaat ging met € 44 miljoen omhoog naar € 255 miljoen. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten bedroeg € 282 miljoen, een operationele marge van 4,5% in vergelijking met 4% in dezelfde periode vorig jaar. De kosten van het Corporate Center in het derde kwartaal bedroegen € 23 miljoen. De nettowinst bedroeg € 214 miljoen en lag daarmee € 4 miljoen hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten was het derde kwartaal € 369 miljoen positief, € 164 miljoen beter dan in dezelfde periode vorig jaar.

Eerste drie kwartalen 2007 Ahold
De netto-omzet bedroeg € 21,5 miljard, een toename van 1,5% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 6%. Met € 881 miljoen lag het bedrijfsresultaat € 20 miljoen hoger dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten bedroeg € 978 miljoen, een operationele marge van 4,5% tegen 4% in dezelfde periode vorig jaar. De kosten van het Corporate Center bedroegen € 77 miljoen, € 20 miljoen minder dan een jaar geleden. De nettowinst bedroeg € 2,7 miljard, een toename van € 2 miljard ten opzichte van dezelfde periode in 2006, als gevolg van de desinvestering van U.S. Foodservice en Aholds activiteiten in Polen. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten was € 6 miljard positief voor de eerste drie kwartalen. Deze verbetering van € 5,4 miljard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar was voornamelijk te danken aan de opbrengsten uit de verkoop van U.S. Foodservice en Aholds activiteiten in Polen.