Luchtvaartsector omlaag in 2007

De aandelen van de luchtvaartsector zijn vorig jaar fors omlaag gegaan. Diverse bedrijven betaalden in 2007 geen dividend uit en hebben verliezen per aandeel moeten rapporteren. Het zwaarst onderuit gingen Ryanair en British Airways wiens koersen bijna halveerden. De koers van het Duitse Lufthansa ging met -8,86% het minste onderuit. Het gemiddelde rendement van de sector in 2007 kwam uit op -31,13%.

Statistieken luchtvaartsector Forward P/E Div.rend. Div./ (Forw. P/E) Koersperf.
Air France KLM 6,81 1,27 0,19 -24,58
British Airways 12,18 0,00 0,00 -41,14
Lufthansa 10,40 3,85 0,37 -8,86
Ryanair 78,48 0,00 0,00 -53,78
UAL 228,50 0,00 0,00 -27,30
Ongewogen gemiddelden 67,27 1,02 0,12 -31,13

Forward price/earnings per share (forward P/E) = slotkoers / winst per aandeel 2006.
Dividendrendement = uitgekeerd dividend per aandeel in 2007 / slotkoers
Div./ (Forw. Price/earnings) = dividendrendement / (forward P/E)

Koersperformance = Het rendement van het aandeel dit jaar v.a. 1 januari 2007.

De forward P/E’s wijken sterk van elkaar af. Het gemiddelde wordt omhoog getild door UAL dat met een forward P/E van 228,50 noteert. Het aandeel UAL is dan ook de uitbijter in de sector. Het bedrijf heeft de hoogste forward P/E en wordt amper door analisten gevolgd. Opvallend is dat de beide FTSE -100 aandelen British Airways en Ryanair het zwaarst onderuit zijn gegaan. Lufthansa en Air France-KLM Air France-KLM zijn de enige aandelen die dividend uit hebben gekeerd én een forward P/E hebben onder het sectorgemiddelde.

De consensus over het aandeel Lufthansa is het meest positief. Voor dit bedrijf staan 18 koopadviezen, 3 houdadviezen en slechts 1 verkoopadvies uit. Dit optimisme wordt goed weerspiegeld in de outperformance van het bedrijf ten opzichte van de sector (-8,86% versus -31,13% van de sector).