Sponsoren lopen weg bij Les Bleus

Het nationale voetbalelftal van Frankrijk zit in de problemen. Er zijn diverse conflicten ontstaan en de spelers hebben zelfs werkweigering gepleegd. Het gevolg van al deze problematiek is dat sponsors afhaken. Afgelopen zondag was fastfoodrestaurant Quick het eerste concern dat zijn medewerking opzegde, waar Crédit Agricole dit afgelopen maandag deed. Analisten hebben vooralsnog geen actie ondernomen op de berichtgevingen.

Door onze redactie

Chaos
De afgelopen dagen regeert chaos rond het Franse nationale voetbalelftal. Na teleurstellende resultaten tegen Uruguay (0-0) en Mexico (0-2 verlies) is er veel commotie ontstaan rond ‘Les Bleus’. Zo werd aanvaller Nicolas Anelka wegens beledigingen aan het adres van bondscoach Raymond Domonech door de Franse voetbalbond naar huis gestuurd, waarna de Franse selectie een dag weigerde om te trainen.

Naar verluidt zullen in de laatste groepswedstrijd tegen Zuid-Afrika een aantal spelers weigeren om de wedstrijd te spelen, wat gezien mag worden als werkweigering. De Fransen hebben nog een minieme kans om de volgende ronde te bereiken. Al met al is dit slechte publiciteit voor de bedrijven die achter het Franse nationale elftal staan en acteren als sponsor.

Weglopen sponsors
Dergelijke berichtgevingen zijn slechte publiciteit voor sponsoren. Zij hebben hun naam verbonden aan een nationaal elftal in de hoop hiermee meer aandacht te generen. Voor het Nederlands elftal is onder meer ING een grote sponsor. Zij hopen uiteraard niet op negatieve aandacht, wat in het geval van het Franse voetbalelftal wel is gebeurd. Hierdoor wordt ook de naam van de sponsoren min of meer aangetast. Zondag maakte fastfoodketen Quick bekend de advertenties, waarin ook Anelka voorkwam, te schrappen en hiermee het sponsorschap van het Franse voetbalelftal stop te zetten.

De Franse bank Crédit Agricole maakte maandag bekend zijn reclamecampagne rond Les Bleus stop te zetten na alle commotie rond het elftal.

Geen taxatiewijzigingen
Analisten hebben vooralsnog geen acties ondernomen op het nieuws dat Crédit Agricole zijn sponsorschap op heeft gezegd voor nationale voetbalelftal. De analisten van Sanford C. Benrstein verlaagden weliswaar afgelopen maandag hun taxaties voor het aandeel, maar dit was naar aanleiding van een onderzoek naar de financiële branche. De analisten verlaagden het koersdoel van 11 euro naar 10 euro, waarbij zij hun advies handhaafden op 10 euro.

Er staan momenteel voor het aandeel 8 koop-, 16 houd- en 3 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus licht positief is. Er kan echter gesteld worden dat analisten vooral behoudend zijn over het aandeel.

Het gemiddeld koersdoel bedraagt 13,19 euro, wat resulteert in een verwacht rendement van 32,40%. Wordt er echter gekeken naar recent afgegeven koersdoelen zijn analisten minder positief over het opwaarts potentieel. Deze koersdoelen liggen tussen de 9-10 euro, wat aangeeft dat analisten het aandeel inmiddels eerlijk gewaardeerd vinden en geen opwaarts potentieel meer zien.