Analisten vinden het aandeel Volkswagen te duur

De consensus over het aandeel Volkswagen is de laatste tijd al behoorlijk negatief. Bij de meeste analisten is de conclusie dat het aandeel fors is overgewaardeerd en raden aan om short te gaan in het aandeel. Ondanks het negativisme noteert het aandeel de afgelopen 5 jaar met een stabiele koers/winst-verhouding van rond de 15. Dit is gelijk aan het algemene historische gemiddelde van aandelen. Het aandeel noteert op het moment van schrijven op zo’n 25 euro boven het gemiddelde koersdoel van 150 euro. Dit komt neer op een verwachte negatieve performance van 14%.


Bron: Analist Pro

Het bovenstaande overzicht laat de market to book ratio’s zien van de automobielproducenten over de jaren 2001 tot en 2007. Te zien is dat er bij enkele jaren bij Paccar en Spyker Cars geen waarden staan, dit komt doordat die bedrijven in die jaren nog geen beursnotering hadden. Te zien is dat het geplaagde Amerikaanse General Motors met een negatief eigen vermogen kampt. Hierdoor staan ook de market to book ratio’s van de jaren 2006 en 2007 onder water.

Bij Volkswagen zien we dat de verhouding van de boek- en de marktwaarden vrij stabiel was over de jaren 2001 tot en met 2005. Het aandeel werd in die jaren behoorlijk onder haar boekwaarde verhandeld. Na 2005 steeg Volkswagen’s market tob ook ratio fors tot boven de 1; 1,25. Ook in 2007 steeg de marktwaarde per aandeel fors in verhouding tot de boekwaarde; 1,93. Op de 5-jaars grafiek hier onder is de forse koersstijging van het aandeel goed te zien. Voor de meeste analisten is de hoge market tob ook ratio het sein om het aandeel op de verkooplijst te zetten. Het Franse Peugeot is het enige aandeel dat onder haar boekwaarde verhandeld wordt (vanaf 2002 al). De market to book ratio’s van de Europese large caps zijn redelijk in lijn met elkaar; allen rond de 1,50.