Fusie Scania en MAN zorgt voor meerwaarde

Afgelopen maandag werd bekend dat de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania de mogelijkheden onderzoekt van een nauwe samenwerking met zijn Duitse branchegenoot MAN AG . De totstandkoming gaat echter niet van harte, omdat de gesprekken niet door de vrachtwagenfabrikanten zelf maar door autofabrikant Volkswagen zijn opgezet, die in beide ondernemingen grootaandeelhouder is.

Door onze redactie

Fusie
Volgens Scania zijn er nog geen beslissingen genomen omtrent een mogelijke fusie en vooralsnog wil de vrachtwagenfabrikant geen verdere mededelingen over de besprekingen doen. MAN AG bevestigde afgelopen maandag de gesprekken. De intentie zou zijn dat de merken Scania en MAN AG naast elkaar blijven voortbestaan.

De grote drijfveer achter de besprekingen is Volkwagen. De autofabrikant heeft in beide bedrijven een groot belang. De bekendmaking van Scania volgt op een artikel in het Duitse weekblad Der Speigel, waarin werd vermeld dat Volkswagen beide ondernemingen onder druk zou zetten om intensiever met elkaar samen te werken.

Het is niet de eerste keer dat er een romance tussen beide bedrijven de kop opsteekt. In het verleden probeerde MAN AG namelijk al Scania in te lijven, maar nu zou het scenario zo zijn dat MAN AG een dochteronderneming van Scania zou worden.

Extra waarde
De analisten van Unicredit hebben op 16 november hun advies voor MAN AG verhoogd van hold naar buy, waarbij het koersdoel opwaarts is bijgesteld met 20 euro tot 100 euro. Dit naar aanleiding van de fusiebesprekingen tussen de vrachtwagenfabrikant en branchegenoot Scania. De gesprekken zouden volgens de analisten gebaseerd zijn op een integratie en niet op een samenwerkingsverband, waarbij MAN AG wordt gezien als doelwit wordt gezien.

Een fusie tussen de twee bedrijven zou aandeelhouders van MAN AG een extra waarde per aandeel kunnen opleveren van 10-14 euro, aldus de analisten. Zij zien hiermee een duidelijk opwaarts potentieel voor de koers van het aandeel van circa 15%.

Bij de Amerikaanse zakenbank Bank of America Merrill Lynch wijzen de analisten erop dat een fusie tussen Scania en MAN AG zou kunnen leiden tot een forse stijging van de koers van het aandeel MAN AG . Volgens de analisten zou een fusie een potentiële besparing opleveren van meer dan 4 miljard euro. Mede daarom houden zij vast aan hun buy-advies voor MAN AG en hanteren daarbij een koersdoel van 93 euro.

Consensus
Vooralsnog hebben alleen de analisten van Unicredit hun taxaties voor MAN AG bijgesteld. Voor het aandeel staan nu 21 koop-, 11 houd- en 2 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus overwegend positief is. Gezien recente adviezen die voor het aandeel zijn afgegeven kan gesproken worden van een positief sentiment.

Gemiddeld hebben analisten een koersdoel uitstaan van 85,38 euro, wat een verwacht rendement oplevert van 3,55%. De analisten van Unicredit zitten hier met hun koersdoel van 100 euro ver boven, maar verwacht mag worden dat andere analisten hun voorbeeld zullen volgen en de taxaties voor MAN AG eveneens opwaarts bijstellen, wat weer van positieve invloed zal zijn op het gemiddeld koersdoel en verwacht rendement.