Beiersdorf blijft op verkooplijst

Het Duitse cosmeticaconcern Beiersdorf kondigde begin deze maand tijdens de publicatie van de jaarresultaten aan fors te zullen investeren in zijn merk Nivea. Analisten verwelkomen de investering maar blijven vooralsnog bij hun overwegend negatieve taxaties voor het aandeel op basis van de huidige waardering.

Door onze redactie

Fors investeren
Beiersdorf maakte op 3 maart zijn resultaten over 2010 bekend, die voor de markt geen echte verrassingen boden. Nog niet zo lang geleden maakte het cosmeticaconcern namelijk al zijn voorlopige cijfers bekend en hier weken de definitieve cijfers nauwelijks van af. Over 2010 realiseerde Beiersdorf een omzetstijging van 7,8% en kwam deze uit om bijna 6,2 miljard euro. De winst daarentegen daalde van 380 miljoen euro naar 326 miljoen euro.

Naast de publicatie van de jaarresultaten maakte Beiersdorf bekend dat het in de komende periode tientallen miljoenen wil investeren in zijn huidverzorgingdivisie Nivea. Volgens het Duitse bedrijf zal deze tak een impuls krijgen van bijna 100 miljoen euro.

Deze investering past in de strategie van het bedrijf om meer nadruk te leggen op de huid- en lichaamsverzorging als kernactiviteiten. De investering moet Nivea op de langere termijn een sterkere positie geven, aldus topman Thomas Quaas. Dit jaar bestaat Nivea honderd jaar en is het uitgegroeid tot een merk waarin niet alleen huidverzorgingsproducten van het eigen merk onder zijn gebracht, maar ook van merken als Eucerin en La Prairie.

Zwakke ontwikkeling verwacht
Analist Edouard Aubery van Equinet heeft zijn koersdoel voor Beiersdorf opwaarts bijgesteld met 5 euro naar 46 euro, waarbij het advies is blijven staan op ‘hold’. Voor de komende drie kwartalen verwacht de analist dat het cosmeticaconcern zich zwak zal ontwikkelen. Redenen hiervoor zijn de trage groei in Europa en de zwakke activiteiten in China, aldus de analist. Aubery baseert de koersdoelverhoging op de voor 2012 verwachtte resultaten alsook het huidige waarderingsmodel. Al met al ziet de analist een begrensd opwaarts potentieel voor de aandelenkoers.

Geen verrassingen
Bank of America Merrill Lynch heeft zijn koersdoel voor Beiersdorf verlaagd van 43 euro naar 40 euro. De definitieve resultaten over 2010 kwamen grotendeels overeen met de eerder gepubliceerde voorlopige cijfers en boden dan ook geen verrassingen, zo stellen de analisten. De aangepaste winst na belastingen was beter dan verwacht vanwege een lager belastingtarief. Toch blijven de analisten bij hun ‘underperform-advies’ voor Beiersdorf .

Consensus
Voor het aandeel staan op dit moment 6 koop-, 16 houd- en 14 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus overwegend negatief is. Analistenreacties naar aanleiding van de aangekondigde strategie van Beiersdorf zijn niet al te negatief, maar analisten hebben naar aanleiding van de presentatie niet besloten om hun advies te verhogen, wat aangeeft dat zij vooralsnog vasthouden aan hun overwegend negatieve opinie.

Door de zowel opwaartse als neerwaartse koersdoel bijstellingen bedraagt het gemiddeld koersdoel momenteel 41,88 euro, wat een negatief verwacht rendement oplevert van circa 3%. Dit geeft aan dat analisten nog altijd anticiperen op een daling van de koers in de komende maanden. Hierbij zijn de analisten van Citigroup het meest pessimistisch. Zij hanteren een koersdoel van 37 euro, waarmee zij uit gaan van een daling van de koers van meer dan 14%.

Positieve dissonant zijn de analisten van WestLB die voor het aandeel een koersdoel hebben uitstaan van 50 euro en daarmee rekenen op een rendement van bijna 16%. De meeste analisten rekenen echter op een daling en daarmee lijkt een verdere daling waarschijnlijker dan een opleving van de koers.