Brussel Airlines gewild doelwit Lufthansa

De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines staat op het punt overgenomen te worden door het Duitse Lufthansa . Lufthansa wil binnen enkele weken een akkoord bereiken, zo meldt de luchtvaartmaatschappij op zijn website. Lufthansa is onder analisten een zeer geliefd aandeel. Het krijgt binnen de luchtvaartsector veruit de meeste koopadviezen.

Overname Brussels Airlines
Lufthansa wil een belang nemen van 45% in Brussels Airlines welke een onderdeel vormt van SN Airholding. Lufthansa is bereidt 65 miljoen euro voor de Belgische luchtvaartmaatschappij neer te tellen voor een belang van 45%. Daarnaast krijgt Lufthansa een optie binnen twee jaar het resterende belang van 55% over te nemen.

Brussels Airlines is de grootste Belgische luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf is ontstaan uit een fusie tussen Virgin Express en SN Airlines. De onderneming telt 3000 werknemers en behaalde over het boekjaar 2007 een omzet van 920 miljoen euro.

Met het verse kapitaal hoopt Brussels Airlines zijn uitbreiding in Afrika te kunnen continueren, en tevens de mazen in zijn Europese netwerk te dichten. Het geld heeft Brussels Airlines hard nodig. Waar er vorig jaar nog winst werd geboekt, dreigde het concern dit jaar op break even uit te komen.

Noodgedwongen
Eigenlijk had Lufthansa de geplande overname pas in september wereldkundig willen maken, wanneer er een definitief akkoord zou zijn bereikt. Maar de Duitsers konden het lekken van informatie niet binnen de perken houden. Doordat er relatief veel informatie al naar buiten was gekomen, resteerde Lufthansa , als beursgenoteerd concern, niets anders dan zijn intenties openbaar te maken.

Lufthansa goede investering
Lufthansa is onder analisten een zeer geliefd bedrijf. De Duitse onderneming krijgt maar liefst 18 koop-, 8 houd- en slechts 3 verkoopadviezen. Het concern krijgt vergeleken met zijn sectorgenoten veruit de meeste koopadviezen. Op basis van consensus met het concern het Amerikaanse UAL voor laten gaan.

Het dividend van Lufthansa komt uit op 1,25 euro wat een stijging van 0,55 euro betekent ten opzichte van een jaar eerder. Het dividendrendement is 8,68% wederom een grote toename. In 2007 noteerde Lufthansa namelijk nog een dividendrendement van 3,36%. Wat betreft de koers-winstverhouding komt deze uit op 4,01 een daling in vergelijking met het boekjaar 2007. Tot slot het gemiddelde koersdoel deze komt over 2008 uit op 20,10 euro.