Overeenkomst EDF met Renault

EDF en Renault hebben op 9 oktober een overeenkomst bereikt om samen op grote schaal CO2 neutrale transport en reissystemen te creëren. Het doel is om elektrische auto’s neer te zetten als aantrekkelijk vervoer voor de consumenten. Het partnerschap is vandaag officieel gelanceerd door Carlos Ghosn, President en CEO van Renault en Nissan en door Pierre Gadonneix, voorzitter en CEO van EDF .

CO2 neutraal
De alliantie van Renault en Nissan hebben als doelstelling om wereldleider te worden in het fabriceren van CO2 neutrale voertuigen. Frankrijk zal een van de eerste landen zijn waar deze elektrische modellen geïntroduceerd worden, samen met Israël, Denemarken, Portugal, de staat Tennessee(USA) en Kanagawa Prefecture. Deze landen/streken hebben allemaal een soortgelijk partnerschap met de Renault Nissan Alliantie.

Renault heeft met EDF een partner gevonden die behoorlijke ervaring en deskundigheid heeft opgebouwd in technologieën in elektrische opslag en het herladen van infrastructuur. EDF , eigenaar van de grootste floot van elektrische voertuigen heeft ook behoorlijke ervaring in het herladen van voertuigen. EDF is toegewijd om de inzetbaarheid van “clean mobility solutions” uit te breiden.

De Renault en Nissan Alliantie richt zich om de CO2 neutrale mobiliteit rond 2011 beschikbaar te maken voor consumenten. Om deze doelstelling te ondersteunen komt de alliantie en EDF met een gezamenlijk innovatief commercieel project, wat open ligt voor andere partijen die geïnteresseerd zijn. Dit project zal moeten leiden tot een “Electric Mobility Operator” in de nabije toekomst. De rol die de “Electric Mobility Operator” zal vervullen, is om consumenten een infrastructuur te leveren waar elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden.

Tussen nu en januari 2010 zullen de partners er alles aan doen om de infrastructuur klaar te stomen voor de voertuigen introductie van 2011. De partners zullen hiervoor de volgende items uitgebreid bestuderen: bouwkundige benodigdheden, nationale en Europese reglementen en alle benodigde technische en financiële procedures, mee in berekend de identificatie van nieuwe partners.

Carlos Ghosn, President en CEO van Renault en Nissan
"To reconcile the demand for individual mobility with the preservation of the environment and high cost of oil, the Renault Nissan Alliance is committed to the development of “zero emission” vehicles. Thanks to our partnership with EDF , in 2011 we will be able to provide our customers in France with high-performance and affordable electric vehicles.”

Pierre Gadonneix, Voorzitter en CEO van EDF
"This technological and industrial partnership paves the way for innovation that will promote the emergence of new generation vehicles that are clean, competitive and ecologically virtuous. The aim is to reconcile the challenges of individual mobility and economic growth with efforts to combat global warming. This is the commitment made by EDF , which ranks among the energy companies with the lowest CO2 emissions in Europe."


Renault Mégane 'Project Better Place'

Renault
De adviezen van Renault zijn voor het grootste gedeelte positief. Renault krijgt van de analisten op het moment 20 koop-, 10 houd- en 7 verkoopadviezen. Het aandeel had als slotkoers gister een waarde van 33.05 euro. Het gemiddelde koersdoel wordt door de analisten gezet op 74.94 euro, wat een verwachte outperformance van 129.78% op kan leveren. Qua consensus moet Renault wel directe concurrent Daimler boven zich dulden, maar merken zoals Peugeot , BMW , GM en Volkswagen hebben slechtere adviezen gekregen van de analisten. Een paar weken geleden heeft Renault ook al een overeenkomst gesloten met TomTom .(zie vorig bericht Renault )

EDF
EDF krijgt over het algemeen vooral positieve adviezen van de analisten. De adviezen zijn verdeeld in 19 koop-, 3 houd- en 3 verkoopadviezen. De slotkoers van EDF sloot gister op 43.71 euro. Analisten geven een gemiddeld koersdoel van 80.27 euro, wat een outperformance op kan leveren van 83.65%. Met een goede consensus laat EDF directe concurrenten als GDF Suez en RWE AG AG achter zich qua consenus, maar moet wel concurrent E.On voor zich dulden. Een paar weken geleden heeft EDF nog British Energy overgenomen.(zie vorige bericht EDF )