Arseus ziet omzet stijgen, rentabiliteit omhoog

In het derde kwartaal van 2011 is de geconsolideerde omzet van Fagron met 23,0% gestegen naar € 116,7 miljoen. De organische groei bedroeg 1,3%. In de eerste negen maanden van 2011 is de geconsolideerde omzet met 16,6% gestegen naar € 349,4 miljoen. De organische groei bedroeg 2,4%. Naar de huidige inzichten en uitgaande van de bestaande portfolio van Fagron , verwacht het management voor geheel 2011 een omzetgroei tussen 14% en 18%, een organische omzetgroei tussen 3% en 6% en een rentabiliteit die naar verwachting sneller zal groeien dan de omzet.

arseus Q3 2011

Financiële kalender
De raad van bestuur van Fagron heeft besloten om, met ingang van het kalenderjaar 2012, geen trading updates meer te publiceren over het tweede kwartaal en het vierde kwartaal.
  • 7 februari 2012 Jaarcijfers 2011
  • 10 april 2012 Trading update eerste kwartaal 2012
  • 6 augustus 2012 Halfjaarcijfers 2012
  • 12 oktober 2012 Trading update derde kwartaal 2012

    Fagron
    De omzet van Fagron groeide in het derde kwartaal met 52,2% naar € 61,3 miljoen. De organische groei kwam uit op 4,9% in het derde kwartaal en op 6,5% in de eerste negen maanden van 2011. De sterke omzetgroei van Fagron is te verklaren door de continue introductie van nieuwe concepten en producten voor magistrale bereidingen om in de wereldwijd groeiende behoefte aan tailor-made medicatie te voorzien en door de succesvolle integratie van acquisities.

    Begin juli heeft Fagron een overeenkomst getekend voor de overname van het Braziliaanse Pharma Nostra, een toonaangevende leverancier van farmaceutische grondstoffen voor eigen bereidingen aan apotheken in Brazilië. Na afhandeling van de laatste administratieve formaliteiten, zal de overname worden afgerond. Dit zal naar verwachting eind oktober/begin november zijn. Fagron is al gestart met de integratie van Pharma Nostra, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar de aanzienlijke synergie- en schaalvoordelen. Pharma Nostra wordt vanaf 1 juli geconsolideerd.

    Op 1 september is Fagron Argentinië van start gegaan. Deze in Buenos Aires gevestigde sales- en marketingorganisatie zal de producten en concepten voor magistrale bereidingen van Fagron introduceren op de Argentijnse markt. De producten zullen worden geproduceerd in de clean rooms van Fagron in Brazilië.

    Fagron zal haar marktleiderschap in de snelgroeiende markt voor magistrale bereidingen verder versterken via een actieve buy-and-build strategie, het opstarten van greenfields en een robuuste organische groei. De nadruk ligt op acquisities in de bestaande markten, en in Scandinavië en Centraal en Oost-Europa.

    Fagron Dental
    De omzet van Fagron Dental daalde in het derde kwartaal met 1,6% naar € 34,5 miljoen. De organische groei kwam uit op -4,1%. De activiteiten gericht op tandartspraktijken hebben een zwak kwartaal achter de rug. De technologische activiteiten en de activiteiten gericht op tandheelkundige laboratoria lieten, net zoals in het eerste semester, een mooie organische groei zien.

    Het accent bij Fagron Dental ligt op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening en op de introductie van innovatieve producten en concepten die de kwaliteit, efficiëntie en effectiviteit van zowel tandtechnische laboratoria als van tandartsen verhoogt.

    In het derde kwartaal werd in samenwerking met Fagron Medical de vernieuwende cone beam technologie geïntroduceerd. Deze technologie maakt het mogelijk om met zeer geringe straling een 3-dimensionale afbeelding te maken van een small view voor implantologie tot een grootbeeld van de complete schedel of de kaak voor kaakchirurgie en orthodontie. Het eigen label Ceka- Preciline kende een sterke groei terwijl tegelijkertijd het productaanbod van attachments verder werd uitgebreid. Begin oktober heeft Fagron Dental haar leidende positie op de Franse markt verstevigd door de integratie van een lokale dealer van dentale equipment in de regio Parijs.

    Fagron Medical
    De omzet van Fagron Medical groeide in het derde kwartaal met 5,1% naar € 12,6 miljoen. Het succesvolle business model van Fagron Medical is opgebouwd uit een heldere strategie waarbij de focus ligt op een eenvoudige en herkenbare marktbenadering, het aanbieden van waardetoevoegende producten en concepten, een strikte beheersing van de kosten en het opbouwen van een solide pijplijn aan innovatieve oplossingen. In lijn met de strategie werden in het derde kwartaal met succes nieuwe oplossingen voor cardiologie (AED online), chirurgie en laparoscopie (single incision laparoscopic surgery) gelanceerd.

    Met de tilliften van Joerns Healthcare werd het productaanbod richting rust- en verzorgingstehuizen verder geoptimaliseerd. De bandagisterie activiteiten lieten in het derde kwartaal een gezonde groei zien. In het vierde kwartaal van 2011 ligt de focus bij Fagron Medical op het realiseren van organische omzetgroei in zowel België als in Nederland.

    Corilus
    Corilus groeide in het derde kwartaal met 10,0% naar € 8,3 miljoen. De organische groei kwam uit op 1,0%. Het in het tweede kwartaal ontstane tekort aan technisch personeel werd in het derde kwartaal grotendeels opgelost. Het management verwacht dat de technische dienst en de opleidingsafdeling eind 2011/begin 2012 volledig op sterkte zullen zijn.

    Om kwalitatief hoogstaande zorg te kunnen verlenen tijdens het weekend/feestdagen ontstaan er in België steeds meer huisartsenwachtposten, een samenwerkingsverband tussen huisartsen in een bepaalde regio. In het derde kwartaal heeft Corilus Trigonia, een state of the art webapplicatie voor huisartsenwachtposten, geïntroduceerd. Sinds juli wordt Trigonia tot volle tevredenheid gebruikt door huisartsenwachtpost Antwerpen Noord. De Trigonia technologie vormt de basis van de nieuwe Medical Productlijn waarin de komende twee jaar zal worden geïnvesteerd. Hiermee speelt Corilus volop in op E-Health.

    Begin 2011 heeft Corilus haar positie op de Belgische markt van software voor Woon- en Zorgcentra versterkt met de acquisitie van het Belgische CMS. Deze acquisitie werd in het tweede kwartaal met succes geïntegreerd. Om de markt meerwaarde te bieden en om te profiteren van de consolidatietrend in de Woon- en Zorgcentra, investeren CMS en Corilus gezamenlijk in de ontwikkeling van een additioneel productaanbod voor Woon- en Zorgcentra. Deze nieuwe producten zullen in de tweede jaarhelft van 2012 op de markt worden gebracht.