De neergaande economie heeft
Air France-KLM -
Air France-KLM nog niet in de rode cijfers doen belanden zoals dat wel is gebeurd bij diverse concurrenten. Het concern wist ruim uit de rode cijfers te blijven, maar zag zijn winst verdampen. Analisten hebben naar aanleiding van de resultaten en de al eerder afgegeven winstwaarschuwing hun koersdoel aangepast.
Gebroken boekjaar
In de eerste helft van zijn gebroken boekjaar wist
Air France-KLM -
Air France-KLM een nettowinst te realiseren van 196 miljoen euro. Dit was in dezelfde periode een jaar eerder nog 1,15 miljard euro. In de nettowinst is onder meer een afwaardering op brandstofopties van 361 miljoen euro opgenomen. Zonder eenmalige posten kwam de winst uit op 385 miljoen euro, wat bijna een daling is van 50% ten opzichte van vorig jaar.
Om prijsschommelingen te voorkomen koopt Air-France
Air France-KLM strategisch brandstof in op de langere termijn. Dit hedgen bood bescherming toen de olieprijs sterk steeg zoals in de afgelopen zomer toen de olieprijs steeg tot 147 dollar per vat. Echter, in de huidige situatie met een scherp gedaalde olieprijs is het een handicap geworden. Momenteel analyseert
Air France-KLM -
Air France-KLM of het zijn brandstofbeleid moet aanpassen aan de marktomstandigheden.
Air France-KLM -
Air France-KLM zal dit boekjaar 260 miljoen euro extra bezuinigen. Het zal een voorzichtiger personeelsbeleid gaan voeren en de aanschaf van bijvoorbeeld nieuwe computers en bedrijfsauto’s uitstellen.
Belang Alitalia
Air France-KLM -
Air France-KLM is nog steeds geïnteresseerd in een minderheidsbelang van 20% in het ‘nieuwe’ Alitalia. Het Italiaanse consortium Compagnia Aerea Italiana, (CAI) welke Alitalia wil overnemen, moet nog een besluit nemen over een buitenlandse partner voor de geplaagde Italiaanse luchtvaartmaatschappij.
Air France-KLM -
Air France-KLM en Alitalia werken al samen in een Skyteam –alliantie. Naast de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij wordt ook het Duitse
Lufthansa genoemd als mogelijke partner.
Bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta zegt dat de luchtvaartmaatschappij wel in gesprek is met CAI maar dat er nog geen onderhandelingen zijn gestart. Spinetta gaf daarnaast aan dat er geen plannen zijn om in de toekomst een controlerend belang in Alitalia te nemen. Tot slot zei de bestuursvoorzitter dat de belangstelling in een overname van het overheidsbelang van 41,6% in Austrian Airlines te heroverwegen, indien de Oostenrijkse overheid een herziening zal plegen in de oorspronkelijke voorwaarden.
Koersdoelen neerwaarts
Diverse analisten hebben hun koersdoel voor het aandeel verlaagd in de afgelopen periode. Hieronder de analisten die in de recente periode hun koersdoel hebben gewijzigd:
Unicredit : van 18 naar 9 euro
Oddo Securities: van 10 naar 9,50 euro
Raymond James: van 28 naar 21 euro
RBS : van 14 naar 8 euro
Het gemiddeld koersdoel is momenteel vastgesteld op 14,36 euro. Voor het aandeel staat op dit moment 8 koop-, 10 houd- en 9 verkoopadviezen uit, wat een neutrale consensus oplevert.