De Franse overheid heeft dinsdag bekendgemaakt dat het bereid is de nationale autosector te ondersteunen voor een bedrag tussen 5-6 miljard euro. Hiermee zou het de huidige crisis het hoofd willen bieden totdat deze is overgewaaid. Analist vergelijkt de Franse producenten
Peugeot en
Renault met elkaar.
Steun
De Franse premier Francois Filon heeft tijdens een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de auto-industrie en de vakbonden bekendgemaakt dat de Franse overheid bereid is de nationale autosector te ondersteunen. Filion bestempelde het als een omvangrijk financieringspakket. Het zou hier gaan om een bedrag tussen de 5 tot 6 miljard euro.
In ruil voor de steun moeten de autofabrikanten garanderen dat ze hun operationele activiteiten in Frankrijk houden. In een eerder stadium stelde de Franse overheid reeds liquiditeiten beschikbaar voor de automobielproducenten en richtte het tevens een speciaal fonds op om de impact van de kredietcrisis deels op te vangen.
Naar verwachting zal later deze maand president Nicolas Sarkozy de maatregelen officieel aankondigen. Volgens Filion kan er geen maanden op gewacht worden aangezien het volgens de premier een noodgeval is.
Door de crisis kampen
Renault en PSA (
Peugeot en Citroën) met sterk teruglopende verkopen. De productie is sterk teruggeschroefd om zodoende de crisis het hoofd te kunnen bieden. Daarnaast worden naar verwachting duizenden banen geschrapt.
Hoge correlatie
In de onderstaande grafiek zijn de twee Franse automobielproducenten met elkaar vergeleken. De grafiek toont de rendementen van
Peugeot (blauw) en
Renault (rood) genomen over één jaar.

Uit de grafiek blijkt dat er een hoge correlatie lijkt te zijn tussen de twee aandelen. De rendementen van de twee aandelen lopen namelijk bijna parallel aan elkaar. De trend van beide aandelen is in het afgelopen jaar bijna continu neerwaarts geweest. Na een daling tot een rendement van ongeveer -35% in juli 2008 herstelden de aandelen zich enigszins tot een rendement van -30% voor
Peugeot en -20% voor
Renault . Vervolgens hebben beide aandelen de weg naar beneden voortgezet. Op dit moment noteert
Renault op een rendement van bijna -79% en
Peugeot doet het iets minder slecht met -74%.
De analisten zijn van de twee aandelen die in deze analyse worden vergeleken het meest te spreken over
Renault . Voor het aandeel staan op dit moment 16 koop-, 11 houd- en 14 verkoopadviezen uit. De consensus is hierdoor vrij neutraal. Dit is echter beter dan de consensus voor
Peugeot welke licht negatief is. Voor het aandeel Peugot staan op dit moment 16 koop-, 8 houd- en 16 verkoopadviezen uit.