Air France-KLM op overnamepad

Woensdag maakte Air France-KLM - Air France-KLM bekend de overname van het belang in Alitalia afgerond te hebben. Eerder deze week maakte de luchtvaartmaatschappij al bekend interesse te hebben in het Tsjechische Czech Airlines. Analisten zijn zeer verdeeld over het aandeel en ook de brancheorganisatie voor de luchtvaart uitte recent nog zijn zorgen.

Overname afgerond
Woensdag deelde Air France-KLM - Air France-KLM mee dat het de aankoop van het belang van 25% in het Italiaanse Alitalia heeft afgerond. Met deze overname moet de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij meer toegang krijgen tot de Italiaanse markt. Met het minderheidsbelang was een bedroeg van 323 miljoen euro gemoeid.

Czech Airlines
Afgelopen maandag maakte Air France-KLM - Air France-KLM kenbaar dat het een belang wil nemen in zijn Tsjechische branchegenoot Czech Airlines. Deze mogelijkheid wordt geboden doordat het Tjechische ministerie van Financiën zijn belang van de hand wil doen. Dat maakte het ministerie vorige maand bekend. Op dit aandeel heeft Air France-KLM - Air France-KLM nu een niet-bindend bod uitgebracht.

De Tsjechische overheid heeft momenteel een belang van 91,5% in Czech Airlines. De waarde van dit belang wordt geraamd op 186 miljoen euro. Naar verwachting zal de Tsjechische regering op 30 september een besluit nemen over de verkoop. Naar verluid zou het vliegveld van Praag ook in de etalage staan.

Volgens Air France-KLM - Air France-KLM verwacht het ministerie dat er voor juni geen bindende biedingen worden gedaan. Hierdoor heeft de luchtvaartmaatschappij de mogelijkheid om een gedegen boekonderzoek te plegen bij de Tsjechische luchtvaartmaatschappij.

Czech Airlines’ vloot telt in totaal 51 vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij vliegt vanuit de Tjechische hoofdstad Praag op bestemmingen in onder andere Europa en de Verenigde Staten. Air France-KLM - Air France-KLM is van mening dat het netwerk van Czech Airlines een sterke aanvulling is op het eigen netwerk.

Naast Air France-KLM - Air France-KLM heeft ook het Russische Aeroflot maandag een niet-bindend bod op Czech Airlines uitgebracht. Aeroflot is net als Air France-KLM - Air France-KLM en Czech Airlines lid van de luchtvaartalliantie SkyTeam.

Verstandig besluit
Air France-KLM - Air France-KLM heeft positief gereageerd op het voorstel van de Nederlandse regering om de vliegtaks af te schaffen. Het concern vindt het een verstandig besluit van de regering om de vliegtaks af te schaffen, omdat volgens de luchtvaartmaatschappij hierdoor weer een gelijk speelveld wordt gecreëerd met andere Europese luchthavens. Naar eigen zeggen verloor Schiphol door de vliegtaks 900.000 passagiers aan concurrerende luchthavens in het buitenland. Of deze door het afschaffen van de vliegtaks weer via Schiphol zullen gaan vliegen durft de luchtvaartmaatschappij niet te zeggen, maar het is volgens het bedrijf wel een grote stap vooruit.

Brancheorganisatie somber
Afgelopen dinsdag liet de brancheorganisatie voor de burgerluchtvaart IATA weten nog somber te zijn geworden over de weerslag van de mondiale recessie op de financiële resultaten in de luchtvaartsector. IATA rekent nu op een verlies per jaar van 4,7 miljard dollar. Dit betekent bijna een verdubbeling van de prognose die de organisatie in december nog afgaf.

Voor het lopende jaar verwacht IATA een daling van de omzet van bijna 12% ofwel 62 miljard dollar tot 467 miljard dollar. De vorige daling werd waargenomen tussen 2000-2002, welke nog eens werd versterkt door de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. Toen nam de omzet met 7% ofwel 23 miljard dollar af tot 306 miljard dollar.

De brancheorganisatie telt 230 leden, waaronder Air France-KLM - Air France-KLM . Het vertegenwoordigt ongeveer 93% van het wereldwijde luchtverkeer. Topman Giovanni Bisignani stelt dat de vooruitzichten beroerd zijn en dat een herstel van de luchtvaartsector afhankelijk is van het aantrekken van de wereldwijde economie. Hier is echter volgens de topman nog lang geen sprake van. Bisignani is van mening dat het eerder optimisme dan realisme is om te stellen dat er in 2010 een herstel zal optreden.

Het enige positieve aspect dat Bisignani ziet is de daling van de brandstofprijs in de afgelopen periode. Bij een verwachte olieprijs van 50 dollar per vat (159 liter) zal het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten dalen tot 25%. In 2008 maakte de brandstof nog bijna voor een derde uit van de totale kosten. Destijds noteerde de olieprijs op 99 dollar per vat. Bisignani stelt echter dat het dalende aantal passagiers en kelderende omzetten de lagere brandstofkosten weer teniet doen. Bisignani stelt:

“Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met twee acute problemen: geld op zak zien te houden en de capaciteit afstemmen op de vraag.”

Volgens de topman kunnen overheden weinig acties ondernemen om de sector te stimuleren. Volgens Bisignani is de sector structureel ziek maar zijn reddingsacties niet de manier om deze weer gezond te maken. De topman hoopt op toegang tot voldoende kapitaal, fusiemogelijkheden en de vrijheid om markten te betreden.

Analisten verdeeld
Op dit moment staan er voor het aandeel 9 koop-, 8 houd- en 8 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus licht positief is, maar eigenlijk kan er geconcludeerd worden dat analisten verdeeld zijn over het aandeel. Van de 10 meest recent afgegeven koersdoelen bedraagt het gemiddelde 9,69 euro. Op basis van de slotkoers levert dit een verwacht rendement op van ruim 30% (30,59%).