Overnamebod op Ajax kansloos

Een overnamebod op Ajax is kansloos, zo geeft chief financial officer (CFO) Jeroen Slop donderdag aan in een interview met Belegger.nl. Verder stelt de bestuurder tevreden te zijn met de beursnotering, en maakt hij duidelijk dat er de komende jaren geen aandelenemissie verwacht hoeft te worden.

‘De gang naar de Beurs heeft ons destijds veel kapitaal opgeleverd’, zegt Slop. ‘Meer dan 50 miljoen euro. Daarnaast spreek de openheid van een beursnotering ons aan, en is het fijn om te weten dat we altijd geld uit de markt kunnen halen als een investeringsplan daarom vraagt.’ De komende jaren hoeft er overigens geen aandelenemissie verwacht te worden, benadrukt de financieel directeur.

Een toekomstige overname van Ajax sluit Slop uit. Vooral Britse clubs staan in de belangstelling van rijke investeerders, maar pogingen om de Amsterdamse voetbalclub over te nemen lijken gedoemd om te mislukken. ‘Bij ons is 73 procent van de aandelen in handen van de Vereniging Ajax, en die vereniging is niet van plan om aandelen te verkopen.’

Er staan momenteel zo’n 18,3 miljoen aandelen Ajax uit, maar het aantal vrij verhandelbare aandelen is zeer beperkt. Naast de Vereniging heeft verzekeraar Delta Lloyd 8 procent in handen en bezit oud-beurshandelaar Adri Strating ongeveer 10 procent.

Ajax rapporteerde donderdag een netttoverlies van 10,4 miljoen Euro over het boekjaar 2006/07, tegen een verlies van 6,6 miljoen Euro een jaar eerder. De netto-omzet daalde met 12,8 procent naar 64,9 miljoen euro. Het operationele resultaat kwam uit op 1,4 miljoen Euro negatief, tegen 7,0 miljoen positief het jaar ervoor. De club wijt de daling van de resultaten aan het missen van de lucratieve UEFA Champions League.

Dit jaar speelt Ajax weer niet mee in de UEFA Champions League. Ook de UEFA Cup gaat aan de neus van de club voorbij. De club verwacht daarom ook dit seizoen een operationeel verlies. Ajax rekent wel op een nettowinst door de verkoop van de spelers Babel, Sneijder en De Mul. Deze drie spelers hebben netto 38 miljoen Euro opgebracht.

Tijdens een persconferentie gaf algemeen directeur Maarten Fontein antwoord op de vraag waarom Ajax het geld niet grotendeels geherinvesteerd heeft in nieuwe spelers: ‘We wilden geen paniekaankopen doen, en voor een speler als Wesley Sneijder heb je natuurlijk ook niet zomaar een vervanger. Wel hebben we Albert Luque kunnen aantrekken.’

Bekertoernooi

Fontein pleitte donderdag verder voor een nieuwe opzet van het nationale bekertoernooi, mocht de UEFA zijn plannen doorzetten om de lucratieve Champions League anders te organiseren. ‘De nieuwe voorzitter van de UEFA, Platini, heeft plannen om vanaf het seizoen 2009-2010 alleen nog maar de competitiekampioenen en de bekerwinnaars mee te laten doen aan de Champions League. Als die plannen worden doorgezet moet volgens ons ook het Nederlandse bekertoernooi een andere opzet krijgen.’

Ajax zou in dat geval graag poules zien binnen het bekertoernooi, waarbij clubs met een bepaalde status een bepaalde mate van bescherming krijgen. Daarbij zouden er volgens Fontein minder ploegen moeten meedoen aan het bekertoernooi. Amateurverenigingen kunnen wat hem betreft uitgesloten worden.

Ook ging de algemeen directeur in op het nieuwe sponsorcontact met Aegon . Per 1 juli 2008 is Aegon de nieuwe hoofdsponsor van Ajax. De verzekeraar betaalt zeven jaar lang een sponsorbedrag van maximaal 12 miljoen Euro per jaar.

Het contract met de huidige hoofdsponsor ABN Amro, dat nog tot 2011 loopt, is omgezet in een sponsorpartnership. De bank maakt volgend seizoen plaats voor Aegon op de Amsterdamse voetbalshirts. Fontein ontkent dat de nieuwe sponsorovereenkomst iets te maken heeft met de overname van ABN Amro door het consortium bestaande uit Ageas , Royal Bank of Scotland en Santander. ‘De plannen lagen er al voor de overnameperikelen rond ABN Amro.’

De directeur wijst op het beleidsplan van Ajax, dat in de zomer van 2006 werd gelanceerd. ‘Daarin stond dat we de sponsoromzet substantieel wilden laten stijgen.’ ABN Amro was niet bereid om meer te betalen, maar begreep volgens Fontein wel de ambitie van Ajax.

‘Ze wilden ons niet remmen in onze ambitie, maar wel betrokken blijven bij Ajax. Daarom hebben we het zo opgelost. Wij hebben contact gezocht met Aegon . Aegon staat voor continuïteit, degelijkheid en presteren. Ajax heeft flair en is innovatief. Dat spreekt Aegon aan. Bovendien willen zij het merk Aegon over de grens heen trekken, en Ajax heeft een zeer goede naam in het buitenland.’