Lufthansa: niet snel uit de problemen

De koers van Lufthansa is in een flinke duikvlucht gekomen in de afgelopen twaalf maanden. Het aandeel heeft een flinke crash gemaakt.

Beurskoers Lufthansa

Beurskoerslufthansa

Cyclisch en uitdagend

Lufthansa is een erg cyclisch bedrijf. De marges zijn klein en een kleine teruggang in de passagiersbezetting heeft grote gevolgen. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de verdiensten van luchtvaartmaatschappijen komt uit de verkoop van eten en drinken aan boord. Ook dat zijn zaken waar door passagiers op bespaard wordt in geval van mindere economische tijden. Vroeger was vliegen echt een luxe en werd er flink voor betaald. De marges waren groot en er waren weinig concurrenten. Op het moment is de concurrentie moordend en proberen kleinere partijen zoals EasyJet en Ryanair vooral meer market aandeel op te bouwen. De marges van Lufthansa staan erg onder druk. Een recessie of een flinke economische teruggang kan ernstig zijn voor Lufthansa.

Economische voorspoed

De eerste 6 maanden van dit jaar waren stukken minder dan de eerste 6 maanden vorig jaar doordat de omzet tegen viel en vooral ook door hogere brandstofprijzen. Zie hieronder de EBITDA-daling en in het oranje de EBITDA marge. Beiden zijn erg hard gedaald.

Financienlufthansa

Deze hogere prijzen kunnen bijna niet worden doorgerekend naar de passagiers. Die haken dan af. De passagiers hebben al te maken met belastingen die zo ongeveer elk jaar omhoog gaan en willen niet ook nog extra betalen voor een hogere olieprijs.

In het geval van een nog betere economie en/of een handelsakkoord tussen de VS en China zal de olieprijs ook weer duurder worden. De omzet van Lufthansa zal wel wat toenemen, maar de brandstofprijzen zullen dat ook doen. Ook in economische voorspoed is Lufthansa niet per definitie een goed aandeel om te hebben.

Korte en lange vluchten

Lufthansa heeft problemen met de korte en de lange vluchten. Op de korte vluchten is de concurrentie moordend in Europa en is amper marge te halen. De lange vluchten presteren ook onder de doelstellingen van Lufthansa ondanks dat ze daar veel verbeteringen hebben aangebracht. Er zijn momenteel weinig pluspunten te noemen met betrekking tot de financials van Lufthansa. Het enige wat gezegd kan worden is dat ze relatief weinig schuld hebben en dus niet snel tegen een faillissement aanlopen.

En nu dan?

Vandaag kwam het management van Lufthansa met een poging om het aandeel een duwtje in de goede richting te geven. Ze willen de EBIT in de komende jaren met 50% verhogen. Ze gaan bezuinigen en nog extra maatregelen treffen. Een beetje vaag. Vooralsnog is het zeker dat de market erg uitdagend blijft en de marges heel klein zijn. Dit gaat niet snel veranderen en een 50% verhoging van de EBIT is vrij lachwekkend te noemen. Ze zullen eerst moeten zien het aandeel van de langzame ondergang te redden en de marges stabiliseren voordat we weer echt vooruit kunnen kijken naar structurele winstgroei op de lange termijn. Er is niet makkelijk een scenario te bedenken waarbij Lufthansa spekkoper is. Het aandeel kan beter gemeden worden ondanks dat analisten nog steeds verwachten dat ze €3,50 per aandeel gaan verdienen dit jaar. Ik verwacht dat deze nog verder naar beneden bijgesteld moet worden en dat volgend jaar de winst nog flink lager uitkomt. Mocht Lufthansa op een of andere manier verrassen kan de koers flink hoger. Echter is Lufthansa nu een beetje een gok op een sterke economie met niet al te hoge brandstofprijzen. Erg gevaarlijk.

Wilt u meer lezen over aandelen zoal deze en een diepere analyse zien met slimme handelsmogelijkheden, kijkt u dan eens op hubenscapital.com.

De auteur, Sven Hubens, is oprichter van Hubens Capital (www.hubenscapital.com). Hubens Capital richt zich op het geven van vermogensadvies aan particulieren en het analyseren van de vooral wat kleinere value stocks.