Air France KLM blijft een risicovol aandeel

Air France-KLM-Air France-KLM heeft het afgelopen jaar niet goed gepresteerd op de aandelenmarkt. Het bedrijf bevindt zich in een zeer lastige situatie waarbij ze de kosten moeten verlagen en tegelijkertijd te maken hebben met toenemende brandstofprijzen. Daarbij komt dat het personeel veel staakt wat ook niet ten goede komt aan Air France-KLM.

Beurskoersairfranceklm

Recessie zou dramatisch zijn

Een recessie of economische teruggang in de komende jaren zal Air France-KLM hard raken. Waar eerder dit jaar het aantal passagiers nog groeide met meer dan 5% op jaarbasis is dat nu teruggevallen naar 2.3%, bleek uit de passagierscijfers over augustus 2019. Daarnaast is de Load Factor afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit is de bezettingsgraad. Deze is afgenomen van 90.5% naar 90.2%. Lijkt een kleine daling. Echter moet een vluchtmaatschappij het vooral hebben van de laatste stoelen vullen. Dit is extra winst tegenover de vaste kosten zoals belastingen, salarissen en onderhoud die toch al gemaakt worden. In een economische teruggang mag verwacht worden dat deze bezettingsgraad verder daalt en dit de eventuele winst hard zal raken.

Airfranceklmresultaten

Als je kijkt naar de winst per aandeel zie je dat er veel verliesjaren bij hebben gezeten in de afgelopen jaren. Het probleem bij Air France-KLM en ook bij Lufthansa is dat ze heel erg cyclisch zijn en de bedrijfsvoering perfect moet gaan om goede resultaten te boeken. Er is heel weinig marge voor fouten of ongeregeldheden. Momenteel is er nog een extra probleem dat Air France-KLM parten speelt.

Stakingen

Stakingen zijn een heel groot probleem voor Air France-KLM. Het zorgt voor ongeregeldheden en gemiste omzet en dus winst. Zoals net aangegeven kunnen ongeregeldheden als stakingen grote problemen opleveren. Was het voorheen vooral het cabinepersoneel dat meer salaris wilde, nu is het grondpersoneel aan de beurt. Het is zo eigenlijk altijd wel wat. Air France-KLM moet de kosten drukken om in de toekomst winst te kunnen blijven maken. Stakingen zullen er hoogstwaarschijnlijk voor gaan zorgen dat de kosten nauwelijks gedrukt kunnen gaan worden. Het is dan voor Air France-KLM maar hopen dat de economie goed blijft draaien en dat de brandstofprijzen niet verder omhoogschieten. Hier zit natuurlijk het andere probleem. In geval van goede economische tijden mag verwacht worden dat de olieprijs blijft stijgen. Brandstofkosten zullen toenemen.

Positieven

Natuurlijk zijn er ook positieven. Zo is het operationeel resultaat in het tweede kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar verbeterd en de schuld verder afgebouwd. Daarnaast vliegt Air France-KLM vooral met de Airbus en ontlopen zij eventueel verder gedoe met de Boeing vliegtuigen.

Operationeleresultatenairfranceklm

Niet koopwaardig

Als we kijken naar het gehele eerste halfjaar van 2019 draait Air France-KLM verlies. Wellicht dat Air France-KLM dat in de tweede helft van het jaar nog kan ombuigen naar winst. In het beste geval kan Air France-KLM een winst behalen van rond de 80 cent. Dan staat het aandeel 10 maal de winst. Echter is dat een heel gunstig scenario. In de meeste scenario’s zal Air France-KLM qua winst tegenvallen. Oorzaken zullen liggen in een eventuele economische teruggang, stakingen of een verder oplopende brandstofprijs. Het risico van het aandeel is erg groot en het potentieel is beperkt. Het lijkt beter het aandeel niet aan te raken.

Wilt u meer lezen over aandelen zoal deze en een diepere analyse zien met slimme handelsmogelijkheden, kijkt u dan eens op hubenscapital.com.

De auteur, Sven Hubens, is oprichter van Hubens Capital (www.hubenscapital.com). Hubens Capital richt zich op het geven van vermogensadvies aan particulieren en het analyseren van de vooral wat kleinere value stocks.